Publicitatea la medicamente: intre comercial, educativ si etic
Publicitatea la medicamente ar trebui reglementata mai bine, punandu-se mai mult accent pe aspectul educativ, decat pe cel comercial, a declarat prof. univ. dr. farm. Dumitru Lupuliasa, presedintele Colegiului Farmacistilor din Romania.
„Nefiind reglementata publicitatea la farmacii, din pacate se amesteca aspectele comerciale, punandu-se preponderant accentul pe ascpectul comercial, si foarte putin pe aspectul educativ. Or, din punctul nostru de vedere, o reclama la o farmacie trebuie sa arate profeisonalism, nu sa arate scene care sunt hazlii la o prima vedere si care nu au nicio relevanta pentru serviciile pe care famracia poate sa le aduca pacientilor sau populatiei in general”, a spus presedintele CFR.
„Avand in veder ca in ultimii ani, publicitatea la medicamente a depasit orice norma legala, chiar daca normele de publicitate la medicamente sunt incomplete, s-a profitat de acest lucru si farmacia a devenit mai mult comert decat farmacie. Am decis sa atragem atentia autoritatilor ca aceasta publicitate care nu are nicio legatura cu profesia de famacist, nu face decat sa creasca consumul de medicamente al populatiei ireal”, a adaugat farm. Clara Popescu, prezenta la un eveniment pe tema reglementarilor publicitatii farma.
O alta problema, pe langa latura comerciala din publicitatea la medicamente si farmacii, ar fi si reclama la retele gratuite si compensate: „In momentul acesta, reclamele care se fac la medicamente sunt autorizate de ANMDM. Nicio reclama nu ar trebui sa apara fara ca aceasta sa aiba aprobarea Agentiei Medicamentului. Cum nu exista nicio masura coercitiva, se sare peste lege, profitandu-se de faptul ca facandu-se publicitate la medicamente compensate si gratuite, respectiv la retete, nu ar fi o publicitate la medicamente. Dar stim ca pe retetele compesate si gratuite se prescriu numai medicamente cre au regimul de eliberare cu reteta medicala. In aceste conditii, facandu-se reclama la de compensate si gratuite, automat se face reclama la medicamente”, a mai adaugat farm. Clara Popescu.
In momentul de fata, toate reclamele sunt autorizate de Agentia Nationala a Medicamentului. Reprezentanta ANMDM Anca Crupariu, sefa departamentului de politici si strategii, a adaugat ca exista masuri coercitive in legea 95/2006. Prin aceasta lege, nu este permisa publicitatea pentru medicamentele care se elibereaza pe baza de prescriptie medicala.
De asemenea, dr. Vasile Cepoi, consilierul prim-ministrului pe probleme de Sanatate, a spus ca o solutie pentru reclamele la medicamente ar fi ca pe langa beneficii, sa fie precizate si efectele secundare, dar si riscurile la care este supus pacientul.
„Publicitatea la suplimentele alimentare sau sub orice alta forma nu este in beneficiul populatiei, nu aduce niciun plus pentru sanatate, este un risc pentru populatie, singura ei valoare este pentru a creste vanzarile”, a mai adaugat acesta.
Prof. Lupuleasa a mai adaugat ca o legislatie de dorit au polonezii, acolo unde se mentine echilibrul intre partea etica si cea comerciala.