Cardul de sanatate va fi operational incepand cu 1 februarie si obligatoriu, de la 1 mai
Cardul national de asigurari sociale de sanatate va deveni operational incepand cu 1 februarie 2015 si va putea fi utilizat de catre asigurati la medicii de familie, in spitale si in farmacii, precum si de catre furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale, se arata intr-un comunicat al Guvernului Romaniei.
Pentru o perioada de trei luni, respectiv intre 1 februarie si 30 aprilie, cardul de sanatate va putea fi utilizat in paralel cu sistemul actual, urmand ca incepand cu 1 mai utilizarea acestui document in sistemul de asigurari sociale de sanatate sa devina unicul instrument de validare a serviciilor medicale. In acest fel, pana la sfarsitul lunii aprilie, se va asigura accesul la servicii medicale si celor aproximativ 800.000 de asigurati care inca nu au intrat in posesia cardului.
Aceste norme metodologice de aplicare a cardului national de sanatate s-a aflat in dezbatere publica sub forma unui proiect de Hotarare de Guvern si au fost aprobate astazi in sedinta de Guvern.
Cardurile vor putea fi furnizate si de catre medicii de familie, se arata in proiectul aprobat
Cardurile nationale de sanatate nedistribuite si predate de catre operatorul de servicii postale la casele de asigurari de sanatate urmeaza a fi distribuite asiguratilor de catre casele de asigurari de sanatate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentari in vederea acordarii unui serviciu medical.
Conform CNAS, „incepand de saptamana trecuta, sute de medici de familie au solicitat preluarea cardurilor pentru asiguratii din listele lor. De asemenea, pentru acei asigurati care nu sunt inscrisi pe lista unui medic de familie, cardurile de sanatate se elibereaza la sediul casei de asigurari in evidenta careia se afla”.
Cei care refuza cardul au ca alternativa adeverinta de asigurat
Persoanele care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta primirea cardului national, vor depune o declaratie pe proprie raspundere in acest sens la casa de asigurari de sanatate la care sunt luate in evidenta, insotita de cardul national, in situatia in care acesta a fost distribuit. Aceste persoane vor face dovada calitatii de asigurat pe baza adeverintei de asigurat, avand o valabilitate de trei luni, eliberata la solicitarea asiguratului de catre casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta.
Cardurile nereceptionate sau returnate de catre asiguratii care le refuza vor ramane la casa de asigurari, de unde le pot ridica oricand, in cazul in care revin asupra deciziei de a nu detine acest card.
“Cardul de sanatate nu intra in contradictie cu nicio religie. Mai mult, este un instrument care nu contine date medicale. Asiguratul primeste un card pe care sunt inscriptionate doar datele de identificare in sistem. El poate fi folosit in aceasta forma sau posesorul lui poate opta pentru inscriptionarea unui minim de date medicale. Cardul national de sanatate are rolul de a confirma calitatea de asigurat intr-un mod mult mai rapid si de a valida, in vederea decontarii din fondul de sanatate, servicii medicale reale, de care a beneficiat asiguratul”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.
Serviciile de urgenta nu necesita obligativitatea prezentarii cardului de sanatate
Potrivit actului normativ, serviciile medicale pentru situatiile de urgenta medico-chirurgicala se acorda in conditiile actelor normative in vigoare, fara a fi necesar cardul national de asigurari sociale de sanatate.
Persoanele care vor implini varsta de 18 ani dupa 1.02.2015 sau dobandesc calitatea de asigurat prin plata contributiei ulterior acestei date si, ca urmare, nu li s-a emis inca un card national de sanatate, vor face dovada calitatii de asigurat in baza unei adeverinte de asigurat eliberata de casa de asigurari de sanatate. Aceasta adeverinta este valabila pana la data la care asiguratul intra in posesia cardului, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data emiterii acestuia.
La schimbarea cardului, asiguratul trebuie sa scoata din buzunar in jur de 15 lei
Proiectul de act normativ reglementeaza si modul de eliberare a unui nou card, in cazul pierderii, distrugerii sau a modificarii datelor personale.
In aceasta situatie este stabilita o procedura simplificata, care presupune un singur drum la casa de asigurari pentru a depune o cerere-tip, copie de pe CI si actele doveditoare pentru plata contravalorii cardului si a cheltuielilor de distribuire prin servicii postale. Plata se va efectua la sediul casei de asigurari, iar cheltuielile sunt identice cu cele efectuate de CNAS si MS pentru primul card.
Mai exact, costul de productie al cardului este de 2,2 euro + TVA, iar costul de distribuire este de 2,74 lei + TVA. Conform presedintelui CNAS, Vasile Ciurchea, asiguratul are de plata pana in 15 lei.
Dupa depunerea documentelor, acesta va primi acasa, in termen de 30 de zile, noul card. Intre timp, cardul va aparea inactiv in sistem, iar asiguratul va beneficia de servicii medicale in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate.
Procesul de tiparire a cardului continua
Procesul de tiparire si de distribuire a cardului de sanatate continua pentru asiguratii care vor implini in viitor varsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat. Pana la primirea cardului de sanatate, aceste persoane vor beneficia de servicii medicale in baza unei adeverinte care inlocuieste cardul, valabila nu mai mult de 30 de zile de la emiterea acestuia.
Pana in prezent, au fost activate peste cinci sute de mii de carduri dintr-un total de 12,5 milioane de carduri distribuite, conform reprezentantilor CNAS.