Imprimare

Romanii de la universitatile de calibru mondial nu sunt nici supradotati, nici genii

Adaugat in Stiri din domeniul medical

Andrei Stefan Anghel (foto), absolvent de Biologie Celulara si Moleculara la Universitatea Harvard si doctorand la Universitatea din Chicago ne-a vorbit intr-un interviu anterior despre cercetarea pe care o desfasoara in momentul de fata. In ceea ce priveste sistemul educational romanesc, Andrei Anghel sustine ca daca ar fi in situatia de a schimba ceva, ar introduce un sistem mixt in domeniul universitar - cursuri din domenii diferite, model utilizat cu succes in Statele Unite ale Americii. In opinia lui Andrei, este esential ca tinerii romani sa invete sa gandeasca critic, sa poata evalua idei din afara specializarii lor si sa isi poata comunica elocvent propriile idei.

Claudia Spridon (C.S.): Crezi ca un astfel de sistem ar functiona?

Andrei Stefan Anghel (A.S.A): Asa functioneaza universitatile mari americane. Intrebarea nu este daca ar functiona acest sistem, ci daca vrem sa il implementam. Si raspunsul la aceasta intrebare tine de rolul unei universitati. Este o universitate doar un fel de scoala profesionala mai specializata, de unde scoatem doctori, ingineri si juristi? Sau este o universitate ceva mai complex, o institutie care poate crea cetateni mai intelepti si care au respect mai mare fata de idei? Daca subscriem la primul raspuns, atunci un sistem mixt ar fi doar o pierdere de vreme. Poti foarte bine sa fii inginer si sa il identifici pe Kafka cu un fotbalist ceh. Daca insa subscriem la a doua definitie, a unei universitati care are si rolul de a crea buni cetateni, atunci trebuie sa admitem ca tinerii nostri trebuie sa invete sa gandeasca critic, sa poata evalua idei din afara specializarii lor si sa isi poata comunica elocvent propriile idei. Si asta necesita, cred eu, o educatie mult mai larga la nivel universitar. Si considerand ca in Romania invatamantul superior este finantat puternic de stat, nu vad de ce ar fi nepotrivit ca statul sa ceara acest efort suplimentar din partea studentilor.

C.S.: Andrei, spre exemplu, universitatile de medicina din Bucuresti, Iasi si Cluj au intrat in prima categorie valorica dupa o clasificare din 2011, atragand si mai multi studenti. Este aceasta competitie una benefica?

A.S.A.: Presupun ca UMF Bucuresti, UMF Iasi si UMF Cluj atrageau cei mai multi absolventi de liceu si inainte. Incurajarea competitiei intre institutii suna bine pe hartie, dar nu stiu daca asta va duce neaparat si la cresterea calitatii acelor institutii. Presupun ca e imposibil sa stim, va trebui sa asteptam. Insa pot face o observatie: dupa ce in Romania au aparut universitati private, astfel dand nastere unei competitii, nu pot spune ca a crescut calitatea invatamantului. A crescut doar numarul de licentiati.

C.S.: Educatia non formala este din ce in ce mai raspandita si in Romania. Care consideri ca este rolul ei in dezvoltarea personala si profesionala?

A.S.A: Sincer, cred ca in Romania educatia non-formala are priza atat de mare din cauza calitatii scazute a sistemului de invatamant. Multe din atat de prevalentele cursuri, workshop-uri, training-uri si ce alt nume mai poarta sunt, trebuie sa recunoastem, total inutile, o pierdere de bani si de timp. Cei care le urmeaza se aleg doar cu o diploma care, spera ei, va “da bine” la CV. Este adevarat ca dezvoltarea personala si profesionala ideala include si unele elemente de educatie nonformala.

C.S.: Ce presupune asta, mai exact?

A.S.A.: Aici as include in special impletirea studiilor cu diverse internshipuri pentru a putea invata cum sa aplici cunostintele invatate intr-o slujba, dar si sesiuni de networking si o parte din aceste evenimente (conferinte, cursuri etc, n.red.). Tinerii au nevoie de un sistem de educatie care sa ii incurajeze sa exploreze si sa isi exploateze punctele forte. Universitatile americane bune fac asta. Daca si universitatile din Romania ar face acelasi lucru cred ca explozia de “educatie nonformala” s-ar mai domoli.

C.S.: Ai fost coordonatorul programului de mentorat din LSRS. Exista o tendinta a tinerilor romani de a studia in strainatate? Care e motivatia lor?

A.S.A.: Tot mai multi tineri romani sunt dezamagiti de universitatile noastre si in acelasi timp tot mai multi realizeaza ca studiul in strainatate este o posibilitate reala atat din punct de vedere academic cat si din punct de vedere financiar. In acelasi timp, am realizat ca exista si multi tineri care vor “sa plece,” orice ar fi, indiferent de universitatea la care pleaca. Asta este o greseala: universitatile romanesti nu sunt cele mai bune, dar nici cele mai slabe din lume.

C.S.: Ai un sfat pentru tinerii care isi doresc sa aplice la o universitate prestigioasa dar nu au suficient curaj sa o faca? Daca da, care este acesta?

A.S.A.: Fiecare om este definit de alegerile pe care le face in viata. Aceasta este probabil prima alegere semnificativa pe care majoritatea elevilor trebuie sa o faca. Sfatul meu este sa se gandeasca bine care este alegerea potrivita pentru ei si apoi sa munceasa in acest sens. Majoritatea studentilor romani de la universitatile de calibru mondial nu sunt nici “supradotati,” nici “genii.” Sunt oameni care au stiut ce vor si au muncit pentru asta. Asa ca cel mai important lucru pentru tinerii romani este sa se hotarasca din timp si apoi sa isi faca o aplicatie de calitate, eventual cu ajutor din partea unora care au trecut cu succes prin aceasta experienta. Succesul nu e niciodata garantat, dar asa va fi mult mai probabil.

Autor: Claudia Spridon

Sursa: PaginaMedicala.ro

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Romanii-de-la-universitatile-de-calibru-mondial-nu-sunt-nici-supradotati_-nici-genii_17851/

lauff lautf laurf