Oamenii de stiinta au reusit sa incetineasca dezvoltarea cancerului de colon

Un grup de cercetatori a reusit sa franeze dezvoltarea cancerului de colon si metastaza la ficat in cadrul unui experiment cu soareci, folosind molecule sintetice, anunta Agerpres.

Studiul, publicat in revista americana Journal of Medicinal Chemistry, deschide posibilitatea dezvoltarii unor variante de astfel de molecule cu proprietati farmacologice pentru testare in domeniul clinic.

Concluziile studiului ar putea deschide o noua cale pentru tratamentul acestor patologii. Noile molecule franeaza atat cresterea tumorii, cat si raspandirea celulelor tumorale.

La cercetari participa Institutul de Genetica si Biologie Moleculara si Celulara (IGBMC) din Strasbourg (Franta), Centro de Investigación Corporativa (CIC) bioGUNE, Universitatea din tara Bascilor, intreprinderea Ikerchem.

Studiul are la baza observatii anterioare ale unor cercetatori de la Universitatea din tara Bascilor (Comunitate autonoma din nordul Spaniei), care descrisesera o serie de molecule ce reduceau metastaza melanomului  la soareci.

Cancerul -  a doua cauza a decesului la om

In prezent, 90 % din decesele cauzate de cancer se produc din cauza metastazei. Cancerul de colon nu se numara printre cele cu indice mare de mortalitate, insa poate conduce la metastaza la ficat.

Conf. dr. Mircea Manuc, gastroenterolog la Institutul Clinic Fundeni, a declarat ca ca s-a majorat numarul cancerelor digestive, in special cel de colon, care a crescut de trei ori ca incidenta si de doua ori ca mortalitate dupa '90 in Romania. "Aceasta crestere este legata de obiceiurile alimentare, de sedentarism si stres. Au crescut tulburarile functionale si boala inflamatorie intestinala, patologie care ne apropie de epidemiologia din vest. Au crescut si cancerele hepatice la bolnavii care au avut infectii cu hepatita C si B inainte de '89", a explicat conf. dr. Manuc.

"Cancerul de colon s-a triplat in ultimii 25 de ani si daca acceptam ca genetica poporului roman nu s-a schimbat in acesti ani, ceva s-a schimbat in obiceiurile noastre alimentare", a afirmat Prof. dr. Mircea Diculescu, seful Catedrei de Gastroenterologie si Hepatologie Fundeni.

"Vom vedea daca se va accepta un program pilot pentru pentru a fi platite testele pentru hemoragie oculta, iar acolo unde se evidentiaza aceasta hemoragie sa se faca si colonoscopie. Zilele acestea s-a discutat la Parlamentul European despre necesitatea unei campanii de informare privind screening-ul pentru cancer colorectal in tarile Uniunii Europene", spune conf. dr. Manuc.

Tinerii sunt in principal cei care se confrunta cu bolile inflamatorii intestinale, urmare a stilului de viata, a aratat medicul, accentuand asupra necesitatii screening-ului pentru cancerul de colon.

Autor: Andreea Moşoiu