Lipsa somnului perturba functionarea a sute de gene

Lipsa somnului perturba functionarea a sute de gene legate de inflamare, sistemul imunitar si raspunsul organismului la stres, potrivit unui studiu publicat marti in SUA, relateaza Agerpres.

Alte cercetari au relevat faptul ca dormitul insuficient ar putea avea legatura cu obezitatea, maladiile cardiace si carentele cognitive, dar mecanismul molecular ramane de neînteles, au estimat autorii acestor ultime lucrari aparute în Procesele-verbale ale Academiei Americane de stiinte /PNAS/, datate din 25 februarie pana la 1 martie.

Pentru acest studiu, cercetatorii, îndeosebi Carla Moeller-Levet, de la Facultatea de stiinte Medicale a Universitatii Surrey din Marea Britanie, au recrutat 26 de voluntari. Ei au trebuit sa doarma mai putin de sase ore pe noapte timp de o saptamana si peste noua ore pe noapte în saptamana care a urmat.

Pentru un adult, o noapte normala de somn este de sapte-opt ore.

Dupa fiecare din cele doua saptamani au fost prelevate esantioane de sange de la fiecare dintre participanti.

Analiza acidului ribonucleic /ARN/, o molecula foarte apropiata chimic de ADN, a relevat efectele lipsei de somn asupra functionarii a 711 gene la subiectii studiului.

Printre altele, numarul de gene, a caror activitate este normala maximum pe toata durata zilei, s-a redus de la 1.855 la 1.481 si amplitudinea expresiei altor gene a scazut.

Cercetatorii au constatat, de asemenea, ca numarul total al genelor afectate de lipsa de somn era de sapte ori mai mare dupa o saptamana cu nopti foarte scurte.

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Lipsa-somnului-perturba-functionarea-a-sute-de-gene_18471/