Premiul Nobel pentru Medicina, acordat pentru sistemul ce reglementeaza traficul intracelular

Cercetatorii James Rothman, Randy Schekman si Thomas Sudhof au primit luni premiul Nobel pentru medicina pe 2013, datorita descoperirilor lor in domeniul sistemului care reglementeaza traficul intracelular, conform Mediafax.

Cei trei cercetatori au fost recompensati pentru descoperirea sistemului de transport din interiorul celulei, gratie caruia "moleculele sunt transportate in celula in locul potrivit, la momentul potrivit", se arata in comunicatul Comitetului Nobel.

Fiecare celula este o "uzina" care produce si exporta molecule. De exemplu, insulina este sintetizata si eliberata in fluxul sangvin, iar o serie de semnale chimice, denumite neurotransmitatori, sunt transmise de la o celula nervoasa la alta. Aceste molecule sunt transportate in celula in mici "pachete", denumite "vezicule". Cei trei laureati ai premiului Nobel pentru medicina din 2013 au descoperit principiile moleculare care guverneaza felul in care acest "cargo" este condus la locul potrivit si la momentul potrivit, in celula.

Randy Schekman a descoperit un set de gene care regleaza traficul acelor vezicule; James E. Rothman - proteina care permite veziculelor sa fuzioneze cu "tintele" lor, pentru a se putea face transferul cargoului; iar Thomas Sudhof - felul in care semnalele chimice instruiesc veziculele sa "basculeze" incarcatura pe care o transporta cu mare precizie.

Cei trei cercetatori au dezvaluit in premiera extrem de precisul sistem de control care administreaza transportul si livrarea cargoului celular. Perturbatiile din acest sistem au efecte grave si pot duce la declansarea unor boli severe, precum maladiile neurodegenerative, diabetul si bolile imunitare.

Laureatii vor primi cate o medalie din aur si un premiu in valoare de 8 milioane de coroane suedeze (circa 930.000 de euro), care poate fi impartit intre cei trei castigatori. Ceremonia oficiala se vor organiza la Stockholm si la Oslo, pe 10 decembrie, ziua in care se comemoreaza moartea fondatorului distinctiilor, Alfred Nobel.

James E. Rothman s-a nascut in 1950, in Haverhill, in statul american Massachusetts. Si-a obtinut doctoratul la Harvard Medical School, in 1976, si a facut studii postdoctorat la Massachusetts Institute of Technology.

Randy W. Schekman s-a nascut in 1948, in orasul St. Paul din statul american Minnesota, a studiat la Universitatea California din Los Angeles si la Universitatea Stanford, unde si-a obtinut doctoratul in 1974.

Thomas C. Sudhof s-a nascut in 1955, in orasul german Gottingen. A studiat la Universitatea Georg-August din Gottingen, unde si-a luat doctoratul in medicina in 1982 si doctoratul in neurochimie in acelasi an.

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Premiul-Nobel-pentru-Medicina_-acordat-pentru-sistemul-ce-reglementeaza-traficul-intracelular_19254/