Dosarul Electronic: Lipsa de informare a medicilor de familie duce la neaplicarea legii
Medicii de familie spun ca exista probleme in implementarea Dosarului Electronic de Sanatate (DES), din cauza lipsei de informatie. Conform CNAS, DES este obligatoriu pentru toti medicii contractanti, insa, multi dintre acestia din urma nu il folosesc, incarcand in continuare datele in softurile proprii.
Dr. Sandra Alexiu, vicepresedintele Societatii Nationale de Medicina Familiei (SNMF), spunea, intr-un interviu pentru PaginaMedicala.ro, ca DES ridica probleme de legislatie si etica. De aceea, nici ea, nici alti medici din conducerea SNMF, nu utilizeaza inca dosarul.
„Nu exista intocmai bine clarificate conditiile in care se desfaoara acest lucru, adica suportul legislativ pentru care dosarul electronic sa functioneze, si partea etica, adica necesitatea unui consimtamant informal din partea pacientului care sa stie ca datele lui sunt preluate de dosarul electronic si ca sunt utilizate in sistemul national de asigurari. Si de asta, credem ca in acest moment ar fi trebuit sa se incerce intai o pilotare, ca trebuie pusa la punct partea legislativa pe baza careia sa se desfaosare activitatea in dosarul electronic si mai ales, nu cred ca ar fi trebuit sa se inceapa de la medicul de familie, pentru ca, in ciuda faptului ca noi am intrat primii in acest sistem (...), s-a vazut deja ca restul sistemului nu reactioneaza, desi este obligatorie prescrierea electronica si ca, in acest moment, o foarte mica parte din spitale emit reteta electronica si practic implementarea modificarilor legislative nu se face la timp si nu se respecta de catre ambulatoriile de specialitate, mai ales cele integrate in spitale, si de catre spitale”, a spusmedicul de familie.
Intr-un comunicat oficial al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate se specifica faptul ca “in prezent, normele de aplicare privind DES sunt in lucru si urmeaza sa fie puse in dezbatere publica in perioada urmatoare”, insa apar cateva reglementari cu privire la obligativitatea medicilor de a inroduce informatii in DES, de a 1 iunie, odata cu implementarea noului contract-cadru.
Ce spune legea
In primul rand, obligativitatea medicilor de a lucra in DES este specificata in Legea 95/2006, Art. 29:
“(1) Asistenta medicala profilactica si curativa se asigura prin:
a) cabinete medicale ambulatorii ale medicilor de familie si de alte specialitati, centre de diagnostic si tratament, centre medicale, centre de sanatate, laboratoare, precum si prin alte unitati sanitare publice si private;
b) unitati sanitare publice si private cu paturi.
(2) Unitatile prevazute la alin. (1) au obligatia asigurarii conditiilor de mobilitate a informatiei medicale in format electronic, prin utilizarea sistemului dosarului electronic de sanatate al pacientului. In situatia in care se utilizeaza un alt sistem informatic, acesta trebuie sa fie compatibil cu acest sistem din platforma informatica din asigurarile de sanatate, caz in care furnizorii sunt obligati sa asigure conditiile de securitate si confidentialitate in procesul de transmitere a datelor.
(3) Modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului va fi stabilita prin norme metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la dosarul electronic de sanatate al pacientului, care se aproba prin hotarare a Guvernului”.
In ceea ce priveste problemele etice sau cine detine informatiile DES, CNAS a raspuns: “La dosarul electronic de sanatate au acces proprietarii datelor, adica pacientii si medicii curanti. Accesul la dosarul electronic de sanatate se poate face fara acceptul pacientului doar in zona serviciilor medicale de urgenta, pentru restul datelor este nevoie de acordul acestuia.Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toti medicii care au cod de parafa, sunt specialisti si au semnatura electronica.
Accesul se poate face pe baza a doua chei: cardul de asigurari de sanatate va fi introdus in cititor sau matricea de securitate si semnatura electronica. Matricea de securitate este proprietatea pacientului, pe care acesta o va primi de la medicul de familie sau de la orice alt medic din spital sau ambulatoriu. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezinta combinatii de cifre. Pacientul poate sa vada cine i-a accesat dosarul, ora, ziua si IP-ul calculatorului de pe care s-a facut acest lucru”.
De asemenea, la Art. 270, din Legea 95/2006, se specifica faptul ca CNAS organizeaza si administreaza Platforma informatica din asigurarile de sanatate, care cuprinde, printre altele si dosarului electronic de sanatate al pacientului.
Dosarul electronic ar trebui sa functioneze, in special, in spitale si in ambulatoriul de specialitate
Implementarea dosarului electronic ar fi trebui sa se faca in primul rand in cazul spitalelor, pentru o mai buna desfasurare a activitatilor, pentru transparenta banilor, dar si pentru crearea unei baze de date bine stabilita cu privire la pacientii internati, a explicat vicepresedintele SNMF.
...Autor: Iuliana-Maria Vişan
Sursa: PaginaMedicala.ro