Studiu: Rezistenta la antibiotice a aparut inca de dinaintea descoperirii penicilinei

Bacteriile au inceput sa dezvolte rezistenta la antibiotice chiar de dinaintea descoperirii acestora din urma, se arata intr-un studiu britanic publicat in revista de specialitate The Lancet.

O mostra de bacterie luata de la un soldat care a murit in timpul Primului Razboi Mondial de dizenterie arata de ce rezistenta la antibiotice este atat de dificil de abordat, scrie Telegraph.co.uk.

Mostra deShigella flexneri din 1915 care a ramas in arhivele guvernului britanic aproape o suta de ani arata ca boala dezvoltata era deja rezistenta la penicilina, cu 13 ani inainte ca aceasta sa fi fost descoperita si inate cu zeci de ani de a fi utilizata la scara larga.

Cercetatorii de la Public Health England si de la Wellcome Trust Sanger Institute au studiat felul in care genomul bacteriei Shigella flexneri din mostra a evoluat de-a lungul secolului. Imbinand observatiile din registrele militare si medicale, ei au descoperit ca mostra a fost prelevata de la soldatul Private Ernest Cable, din al doilea batalion al regimentului East Surrey.

La inceputul anului 1915, Ernest Cable a ajuns intr-un spital din Franta, cu dureri severe abdominale si diaree cu sange. El a fost diagnosticat cu dizenterie, cauzandu-i moartea pe 13 martie 1915.

O mostra a bacteriei care a omorat soldatul englez a fost supusa analizelor de catre echipa britanica de cercetatori.

"Este foarte trist felul in care Private Cable a murit de dizenterie, impreuna cu multi alti soldati in timpul Primului Razboi Mondial, din cauza conditiilor ingrozitoare din transee. Din pacate, chiar si dupa o suta de ani, aceasta bacterie cauzeaza moartea a sute de mii de oameni, dezvoltand noi culturi de la an la an. Cauzele dezvoltarii bacteriilor raman, acum, ca si in vremea razboiului, conditiile insalubre de trai. Bacteriile se modifica rapit in lupta pentru supravietuire, iar Shigella a dezvoltat o puternica rezistenta la antibiotice”, a spus Julie Russel, director la Banca Europeana pentru Celule Stem.

Mostra de la soldatul englez arata ca bacteria era rezistenta atat pentru penicilina, cat si pentru eritromicina, doua dintre antibioticele cele mai utilizate in ziua de astazi.

Ca parte a studiului evolutiei Shigella flexneri, s-au facut comparatii intre mostra din 1915 si alte trei tulpini ale aceleiasi bacterii: una cunoscuta sub denumirea de 2457T, apartinand unui pacient japonez din 1954, alta, din Beijing, 1984, si o a treia, de la un pacient chinez, din 2002.

S-a observat ca de-a lungul timpului, boala a dezvoltat forme din ce in ce mai rezistente la medicamente. "Cand cele patru mostre au fost comparate, s-a observat un tipar. Anumite gene, absente in bacteria de la 1915, se aflau in celelalte trei cazuri si dezvoltau rezistenta foarte mare la antibiotice”, a spus dr. Kate Baker, de la Institutul Wellcome Trust Sanger.

Autor: Iuliana-Maria Vişan