Ministerul Sanatatii vrea opinia pacientilor privind serviciile din spitalele publice
In curand, pacientii vor putea analiza calitatea serviciilor medicale oferite intr-o unitate sanitara publica, dand feed-back scris atat in ceea ce priveste gradul de respectare a drepturilor si obligatiilor medicale de catre ei insisi, dar si de catre cadrele medico-sanitare.
Conform referatului de aprobare care apare in site-ul Ministerului Sanatatii, la Transparenta decizionala, aceasta masura va ajuta la definirea mai clara a drepturilor si obligatiilor pe care le au in sistemul de sanatate pacientii, personalul medic-sanitar si personalul din administratia sistemului, crearea unui instrument de gestionare a problemelor etice din cadrul sistemului de sanatate, oferirea unui instrument de progejare a imaginii publice a personalului medico-sanitar si aunei unitati medicale fata de diferite forme de abuz, dar si oferirea unui cadru legislativ necesar pentru a diferentia situatiile de malpraxis de cele legate de nerespectarea nromelor etice/ deontologice in ptactica medicala.
Proiectul a fost realizat pornindu-se de la disfunctionalitatile din sistemul de sanatate, precum: gradul scazut al increderii pacientilor in calitatea serviciilor medicale, „deteriorarea imaginii profesionistilor” din sanatatea, prin incriminarea acestori in repetate randuri, dar si cu deficiente de top legislativ, care nu definesc suficient de clar drepturile si oblicagiile pacientilor ale cadrelor medic-sanitare sau ale personalului din administratia sistemului de sanatate in cazul situatiilor tensionate din interiorul sistemului.
Aceste disfunctionalitati „constitutie factori favorizanti pentru aparitia faptelor de coruptie sau de perpetuare a a cestora in sistemul de sanatate romanesc”.
„Situatia reala este necorespunzatoare, in practica fiind des intalnite incalcari ale drepturilor pacientilor, de la refuzul acordarii serviciilor medicale sau sanitare pana la conditionarea acordarii acestora de obtinere a unor beneficii personale. Aceasta stare de fapt induce incertitudine in privinta onestitatii personalului mdical si secundar, neincredere in actul medical prestat, ceea ce se traduce intr-un grad scazut al increderii pacientlilor in calitatea serviciilor medicale”, se mai arata in referatul de aprobare.
Mecanismul de feed-back al pacientului va cuprinde urmatoarele masuri:
a) inregistrarea opiniilor pacientilor internati privind calitatea serviciilor oferite in cadrul unitatii sanitare, prin completarea directa a Chestionarului de feed-back al pacientului;
b) inregistrarea sesizarilor electronice referitoare la calitatea servicii oferite si la integritatea personalului unitatii sanitare in/din cadrul unitatii sanitare, prin completarea Formularului de sesizare on-line;
c) analiza punctelor de vedere si ale sesizarilor primite de la pacienti, de catre Consiliile etice din componenta unitatii sanitare;
d) redactarea de concluzii concentrate sub forma de avize etice sau de hotarari etice de catre membrii Consiliilor etice si comunicarea acestora catre persoanele care au formulat sesizarile sau catre institutii sau organizatii relevante;
e) evaluarea gradului de satisfactie al pacientilor referitor la calitatea serviciilor oferite in cadrul unitatii sanitare prin rapoarte periodice de activitate ale Consiliului etic;
f) evaluarea gradului de respectare a drepturilor si obligatiilor pacientilor si ale cadrelor medico-sanitare, in cadrul unitatii sanitare, prin rapoarte periodice de activitate ale Consiliului etic;
g) evaluarea calitatii serviciilor medicale si a gradului de respectare a drepturilor si obligatiilor pacientilor si ale cadrelor medico-sanitare, din sistemul public de sanatate, prin rapoarte periodice, intocmite la nivel judetean si/sau national de catre structura de integritate a sistemului de sanatate.
Ministerul Sanatatii cere tuturor unitatilor sanitare publice sa isi creeze consilii etice, sa puna la dipozitia pacientilor chestionarul de evaluare, sa asigure publicarea pe sote-ul propriu link-ul privind accesul la Formularul de sesizare on-line a pacientilor. Toate chestionarele trebuie analizate de catre comisiile etice. Trimestrial sau anual, se vor face rapoarte ale acestor comisii, in baza formularelor, catre compartimentul de integritate din cadrul MS.
Rezultatele obtinute din analiza chestionarelor aplicate in unitatile sanitare si din raspunsurile Consiliilor etice sunt utilizate pentru aprecierea gradului de satisfactie al pacientilor si pentru evaluarea gradului de respectare a drepturilor acestora, conferite de legislatia in vigoare si in vederea imbunatatirii mecanismului de feed-back al pacientului.
Ordinul complet poate fi accesat aici.
Autor: Iuliana-Maria Vişan
Sursa: PaginaMedicala.ro