Normele privind dosarul electronic au fost aprobate de Guvern
In cadrul sedintei de Guvern din data de 21 ianuarie 2015, a fost aprobat Proiectul de Hotarare de Guvern care cuprinde normele metodologice privind modalitatea de utilizare si completare a Dosarului Electronic de Sanatate al pacientului.
Dosarul Electronic de Sanatate al pacientului, componenta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate, contine informatii medicale despre pacient, adunate la nivel national de la toti furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat in contact, se arata intr-un comunicat al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS).
Initializarea dosarului electronic de sanatate se realizeaza la cererea pacientului, de catre orice medic care detine o semnatura electronica calificata. La initializarea unui dosar, se va incarca din Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) istoricul medical al pacientului incepand cu anul 2010, anul din care exista Sistemul centralizat.
Initializarea unui Dosar Electrionic de Sanatate dureaza aproximativ un minut, mai scrie CNAS.
Pana in prezent peste 3,8 milioane de pacienti au initializat Dosarul Electronic de Sanatate. La aceste dosare au participat cu informatii peste 6.200 de medici.
Unicul proprietar al datelor continute in DES este pacientul. El este sigurul care poate accesa acest dosar de oriunde, ori de cate ori doreste, cu ajutorul unor parole pe care medicul care constituie DES i le va inmana. Pacientul poate sa vada cine i-a accesat dosarul, ora, ziua si IP-ul calculatorului de pe care s-a facut acest lucru.
Informatiile din dosarul electronic de sanatate sunt structurate in cinci module:
• Modulul "Sumar de urgenta", accesibil tuturor medicilor in vederea realizarii actului medical, fara a fi necesar acordul pacientului;
• Modulele "Istoric medical", "Antecedente declarate de pacient" , "Documente medicale" si "Date personale", accesibile medicilor numai cu acordul pacientilor.
In situatia in care un pacient are nevoie de servicii medicale de urgenta, informatiile din “Sumarul de urgenta” sunt foarte importante pentru medicul care trebuiesa ia rapid cea mai buna decizie medicala pentru a salva viata pacientului.
Pentru un pacient aflat in stare de urgenta, in care orice clipa conteaza, RH-ul, grupa sanguina, alergiile la anumite medicamente, bolile de care sufera, precum si orice alte informatii pe care pacientul a solicitat sa fie inregistrate in “Sumarul de urgenta”, sunt extrem de importante, astfel incat medicul care ii acorda primul ajutor sa ia cea mai rapida si mai corecta decizie medicala.
“Dosarul Electronic de Sanatate este un instrument care va aduce beneficii atat pacientului, cat si sistemului de sanatate din Romania. Medicul va pune un diagnostic mult mai rapid si mai precis consultand acest dosar si nefiind nevoit sa se bazeze doar pe ceea ce ii relateaza pacientul. De asemenea, se vor putea evita cheltuielile din sistem pentru plata dublelor investigatii. Atunci cand medicul va vedea in dosarul pacientului ca acesta a efectuat de curand setul de analize pe care voia sa i-l prescrie, acesta va recomanda investigatii suplimentare sau mai amanuntite, necesare pentru punerea unui diagnostic cat mai precis. Banii economisiti astfel, vor fi utilizati in sistem pentru servicii medicale de care pacientul are cu adevarat nevoie”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.
CNAS a accesat fonduri europene pentru extinderea Dosarului Electronic de Sanatate, pentru toate tipurile de servicii medicale. Proiectul, care va fi implementat pana in luna decembrie 2015, va continua directia deschisa prin proiectul initial DES, de a construi suportul informatic pentru imbunatatirea actului medical, prin consolidarea la nivel national a datelor medicale ale tuturor pacientilor.
Sursa: PaginaMedicala.ro