CNAS: Cardul de sanatate are imprimate doar date personale de identificare
Cardul national de sanatate are imprimate doar datele personale de identificare ale asiguratului, si nu informatii medicale. Acestea ar putea fi adaugate de medicul de familie numai la cererea pacientului, a declarat presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, conform Mediafax.
Presedintele CNAS a precizat ca pe card si in cip-ul cardului sunt imprimate urmatoarele informatii: numele si prenumele asiguratului, codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate, numarul de identificare al cardului (CID), data nasterii si termenul de valabilitate al cardului (cinci ani).
"Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscriptiona pe cardul de sanatate date medicale", a mai spus presedintele CNAS.
Ciurchea a explicat ca activarea cardului de sanatate poate fi facuta la orice furnizor de servicii medicale, mai putin de farmacist.
Nu este necesar ca asiguratul sa mearga special la medic pentru activarea cardului. Operatiunea de activare dureaza maxim 30 de secunde si consta in inlocuirea PIN-ului de transport al cardului (000) cu un pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie sa il divulge. PIN-ul personalizat va fi introdus si confirmat personal de pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem.
Cardul, odata activat, va fi folosit de cate ori asiguratul merge la medic sau la farmacie iar PIN-ul va fi introdus de asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical, pentru validarea si apoi decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Pentru serviciile medicale de urgenta nu este necesara utilizarea cardului de sanatate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate.
Sistemul greoi, probleme la activarea cardului
De la 1 februarie a inceput oficial activarea cardurilor de sanatate, la medicul de familie, in ambulatoriul de specialitate si in spital, astfel incat la 1 mai, cand aplicatia va fi obligatorie, sa nu mai fie probleme.
Presedintele Societatii Nationale de Medicina Familiei, dr. Rodica Tanasescu, a declarat, pentru Mediafax, ca la cabinetul sau a inceput activarea cardului de sanatate din 5 ianuarie, dar sunt zile in care sistemul nu functioneaza sau situatii in care cardul are o problema.
"Este, asa cum am spus, o povara in plus. Am activat cateva sute de carduri, dar au fost zile in care sistemul nu a functionat deloc sau in care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asigurati la Casa de Asigurari de Sanatate", a spus medicul.
Rodica Tanasescu a precizat ca activarea cardului dureaza intre trei si cinci minute. "Avem nevoie de cateva minute pentru activarea cardului. Am acceptat initializarea cardului sotului, sotiei si a copilului, in cazul in care la consultatie a venit unul dintre membrii familiei, cu cardurile celorlalti", a mai spus Tanasescu.
Presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat ca acolo unde nu a putut fi activat cardul, poate fi o problema de incompatibilitate intre sisteme.
"Furnizorii care utilizeaza alta aplicatie decat cea pusa la dispozitie in mod gratuit de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate au obligatia de a compatibiliza sistemul personal cu cel al CNAS. In normele de validare a contractului cadru privind acordarea asistentei medicale este stipulat clar ca toate raportarile se depun obligatoriu in sistem compatibil cu aplicatia CNAS. Astfel, fie iau aplicatia gratuit de la noi, fie aduc un specialist pentru a compatibiliza cele doua sisteme", a mai spus presedintele CNAS.
Ciurchea a explicat ce se intampla atunci cand cardul se blocheaza. "Cardul de sanatate se va bloca in situatia in care codul pin va fi tastat gresit de cinci ori consecutiv. In aceasta situatie, medicul va telefona la numarul 021 202 69 95 helpdesk, unde se aloca un numar de ticket, si prin e-mail, la adresa This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , se dau informatiile privind cardul blocat. Insist, in cazul unui card blocat, corespondenta se face de catre medic, care si deblocheaza cardul respectiv. Medicul este cel care intervine atunci cand se blocheaza cardul. Adresa de e-mail mentionata la primul raspuns este afisata pe site-ul CNAS", a spus Ciurchea.
Numarul de telefon inscriptionat pe cardul de sanatate, 0800.800.950, este destinat asiguratilor care doresc sa solicite informatii despre cardul de sanatate. Furnizorii de servicii medicale vor telefona la helpdesk pentru suportul necesar.
Potrivit conducerii Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, pana la 1aprilie 2015 va fi implementata o solutie unitara de helpdesk la nivel central, pentru optimizarea si simplificarea tuturor procedurilor privind sistemul informatic al CNAS.
Sursa: PaginaMedicala.ro