Imprimare

Rodica Tanasescu: Nu s-a pus problema sa blocam activitatea din cauza cardului

Adaugat in Stiri din domeniul medical

Medicii de familie s-au descurcat in perioada de inceput a noului sistem informatic si nu au blocat activitatea, in ciuda problemelor pe care softul impus de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) il ridica, a declarat dr. Rodica Tanasescu, presedinta Societatii Nationale de Medicina Familiei (SNMF).

„Nu s-a pus problema sa blocam activitatea. In perioadele in care nu au mers, ne-am ocupat de chestiunile care nu au necesitat card: am vizat document, am citit investigatiile pacientilor. Medicii din Romania sunt profesionisti care au sarcina profesionala sa acorde consultatii, servicii medicale pacientilor, nu au sarcina profesionala sa rezolve probleme administrative ale CNAS, cum ar fi distribuirea de card, blocarea cardului”, a declarat dr. Tanasescu.

Aceeasi sursa a explicat ca medicii de familie au ajutat la implementarea cardului de sanatate, prin cumpararea softurilor sau a cititoarelor de card necesare si a adus acuze la adresa reprezentantilor autoritatilor, mentionand ca activitatile administrative si birocratice afecteaza actul medical.

„Noi am venit in intampinarea decidentilor de multe ori pentru ca sunt lucruri greoaie (...): ne-am cumparat toate softurile, cititoarele. Incercam sa ajutam. Dar de la a ajuta, pana la acuze ca nu suntem dispusi sa inlocuim activitatea profesionala cu activitate administrativa, pana la acuze ca ne-am neglijat pacientii pentru ca nu vrem sa renuntam la profesia noastra este drum lung. Sa fie foarte clar ca medicul din Romania, ca orice medic din lume, trebuie sa isi exercite profesia medicala, restul sunt activitati complementare pe care uneori le putem rezolva, alteori, nu. Daca cele administrative si birocratice afecteaza actul medical, vor fi intotdeauna refuzate de medici”, a mai spus dr. Tanasescu.

Conform legii, asiguratii trebuie sa prezinte cardul de sanatate de fiecare data cand apeleaza la un serviciu medical. Insa, pentru ca nu toti asiguratii si-au primit cardurile la timp (pana la 1 mai), autoritatile au dat un ordin de ministru prin care sa li se permita si acestora acordarea de servicii medicale fara card, dupa 1 mai. Astfel, s-a creat confuzie in randul personalului medical, care a refuzat acordarea de servicii medicale asiguratilor fara dispozitivul nou implementat: „Din punctul nostru de vedere consideram ca un ordin de ministru nu poate fi deasupra Contractului-cadru, care este o Hotarare de Guvern, si nu poate fi deasupra Legii 95, care este o lege organica. Un ordin de ministru trebuie sa aiba in spate modificari ale actelor legislative superioare. In ordin nu s-a precizat niciodata ca pacientul nu poate prezenta cardul. Din punctul nostru de vedere daca nu il poate prezenta, inseamna ca nu l-a primit. De ani de zile am solicitat decidentilor sa folosim card cu cip dar fara cod PIN, asa cum se folosesc in strainatate pentru a evita blocare cardului pentru ca multi pacienti isi uita PIN-ul sau tasteaza codul gresit”, a explicat dr. Tanasescu.

Deblocarea cardului „mananca” timp medicilor de familie

Medicii de familie cer, in continuare, alta solutie pentru deblocarea cardului de sanatate, in caz ca acesta a fost blocat din cauza tastarii gresite, de cinci ori consecutiv, a PIN-ului.

„Consideram ca activitatea de deblocare a cardului nu este problema medicului si nu ar trebui sa fie nici problema pacientului. Am putea sa ajutam daca un singur PIN in momentul in care cardul nu merge sa apasam pe o tasta care sa declanseze o solicitarea de deblocare a cardurilor, cardul sa fie modificat fara nici un fel de cod, sa reintroducem un alt cod PIN, sa il validam si pacientul sa poata folosi cardul. Va rog foarte mult sa nu percepeti refuzul nostru de a face aceste activitati ca reavointa. Acest refuz deriva din respect pentru cei de al usa cabinetului. Nu pot sa stau o ora sa deblochez cardul cand la usa pacienti programati sau urgente. Fiecare furnizor de servicii care intalneste aceasta problema ar trebui usor sa rezolve situatia sau CNAS sa gaseasca o solutie usoara pentru aceasta situatie”, a mai spus dr. Tanasescu.

Totodata, medici de familie reclama facptul ca nu s-au gasit solutii reale pentru consultatiile la domiciliu. „Mi se pare hilar sa ma duc la pacient acasa cu calculatorul , cu cititorul de card sa sper ca are internet daca nu sa iau si o sursa de internet. Acum, de bine, de rau aplicatia merge cu intarziere uneori dar inainte a mers extrem de greu sau deloc. Casa trebuia sa isi rezolve propriile probleme si sa ne dea un soft bun care functioneaza”, a mai declarat dr. Tanasescu.

Autor: Iuliana-Maria Vişan

Sursa: PaginaMedicala.ro

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Rodica-Tanasescu_-Nu-s-a-pus-problema-sa-blocam-activitatea-din-cauza-cardului_20941/

lauff lautf laurf