Reprezentantii CNAS, pe teren pentru a monitoriza utilizarea cardului de sanatate
Furnizorii de servicii medicale si farmaceutice aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate primesc astazi, 1 septembrie, suportul echipelor de monitorizare si control ale CNAS si ale caselor judetene de asigurari.
Acestea vor desfasura, incepand de astazi, o actiune de monitorizare a modului in care este utilizat cardul de sanatate conform reglementarilor legale intrate in vigoare la data de 1 septembrie 2015, se arata intr-un comunicat al CNAS.
Furnizorii de servicii medicale si farmaceutice aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari au fost informati despre modul de acordare a serviciilor medicale, conform acestor reglementari.
Principalul scop al actiunii de astazi este de indrumare a asiguratilor si a furnizorilor de servicii medicale si farmaceutice.
In urma actiunilor intreprinse de reprezentantii CNAS, acolo unde vor fi identificate deficiente in acordarea serviciilor medicale, acestea vor fi remediate. In cazul in care se vor constata abateri de la legalitate, vor fi luate masuri, in functie de gravitatea abaterii.
“Cardul de sanatate este un instrument extrem de util pentru noi toti. Din economiile facute prin introducerea obligativitatii decontarii serviciilor doar prin intermediul cardului de sanatate facem inca un pas important in modernizarea sistemului de sanatate din Romania. Toti furnizorii din sistem trebuie sa inteleaga ca este obligatorie decontarea serviciilor cu cardul de sanatate si de asemenea, noi toti, medici si pacienti, trebuie sa folosim acest instrument. Lucram impreuna cu colegii de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate pentru a asigura accesul la card tuturor asiguratilorsi pentru a facilita utilizarea cardului de sanatate.”, a declarat Nicolae Banicioiu, ministrul Sanatatii.
In Bucuresti, 10 echipe de control
In municipiul Bucuresti, 10 echipe de control vor monitoriza si vor acorda suport la peste 30 de furnizori de servicii medicale din capitala: spitale, policlinici, laboratoare, medici de familie.
De asemenea, echipele corpului de control al caselor judetene de sanatate sunt astazi in teren.
Casele de asigurari asteapta sesizari de la asigurati privitoare la eventualele deficiente intampinate la acordarea serviciilor medicale. Acestea vor fi comunicate echipelor aflate in teren pentru a fi verificate si remediate.
“Consider ca este cel mai eficient mod de a detecta disfuctionalitatile si a le rezolva in timp util. Este un sistem centrat pe pacient, de aceea tinem cont in primul rand de sesizarile pacientilor in cadrul actiunilor demarate astazi”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.
Incepand cu data de 1 septembrie 2015, cardul national de sanatate devine unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta de peste 18 ani care au card emis.
Asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului pot sa verifice daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispozitie de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau, se pot adresa caselor de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla pentru verificare si, dupa caz pentru eliberarea cardului de sanatate.
Asiguratii carora pana la aceasta data nu li s-a emis cardul de sanatate pot beneficia de servicii medicale fara prezentarea acestuia si fara a fi necesara adeverinta de asigurat eliberata de casa de asigurari. Furnizorul de servicii medicale va verifica in aplicatia de pe site-ul CNAS calitatea de asigurat si daca pacientul are sau nu card emis.
Doar in conditiile in care o persoana asigurata figureaza in sistem, din diverse motive, ca fiind neasigurata, este necesara prezentarea la furnizor a adeverintei de asigurat eliberata de casa de asigurari la care este inscris.
Asiguratii care au pierdut sau deteriorat cardul de sanatate vor solicita eliberarea unui card duplicat la casele de asigurari, unde vor depune o cerere si vor plati contravaloarea noului card si a cheltuielilor de distribuire prin servicii postale, in valoare de 15,5 lei. Pana la primirea noului card de sanatate, asiguratii vor avea acces la servicii medicale in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate ce li se va inmana in momentul in care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.
Asiguratii care, din motive personale sau religioase, refuza utilizarea cardului de sanatate, vor depune o cerere in scris la casa de asigurari in care vor mentiona motivele refuzului si vor restitui cardul de sanatate, in cazul in care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru acesti asigurati in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate cu termen de valabilitate 3 luni. Adeverinta nu trebuie sa ramana la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentata ori de cate ori asiguratul solicita un serviciu.
Pentru asiguratii care implinesc varsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat se genereaza automat din sistem comanda de tiparire si distribuire a cardului de sanatate. Nu este necesara solicitarea in scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceastia vor primi cardul national de sanatate prin servicii postale, la domiciliul inscris in cartea de identitate.
Sursa: PaginaMedicala.ro