Imprimare

Mesajul verbal de pe pachetele de tigari nu ajunge la creier

Adaugat in Stiri din domeniul medical

Mesajele scrise de pe pachetele de tigari au impact o asupra creierului uman, nici asupra consumatorilor de tigari si nici asupra fostilor fumatori. Cu alte cuvinte mesajul verbal privind riscurile fumatului nu ajunge la creier. In schimb, o combinatie intre imagini puternice si sugestive si mesaj verbal se arata eficienta (foto 2). Acestea sunt rezultatele primului studiu din Romania, realizat cu un RMN functional, despre impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra creierului.

"Zonele care se ocupa de procesarea verbala, lingvistica din creier, nu se activeaza la modul semnificativ statistic nici la fumatori si nici la ex-fumatori cand vad un mesaj scris pe pachetul de tigari. In schimb, combinatia de imagine si mesaj verbal s-a aratat eficienta. Trebuie mentionat ca nu orice fel de imagine functioneaza, ci doar acelea dramatice. Cu cat imagnea este mai simbolica, cu atat efectul scade", a explicat Dragos Cirneci, Head of Brain Research Institut si senior consultant Synergon Consulting.

Studiul a fost realizat ca o initiativa de responsabilitate sociala de catre Synergon Consulting in colaborare cu Centrul de diagnostic Medix Co din cadrul Spitalului "Victor Babes" din Capitala, in perioada 2010 – 2011 si reprezinta o premiera in investigarea armelor de lupta impotriva fumatului in Romania, cu ajutorul tehnicilor neurostiintifice. Cercetarea a inclus 27 de subiecti, dintre care 14 erau fumatori. Grupul de nefumatori a cuprins persoane care s-au lasat de fumat de un an de zile, media lor de varsta fiind de 31,4 ani.

“Am realizat acest studiu pornind de la comportamentul fumatorilor, de evitare a mesajelor de pe pachetele de tigari: 30% dintre tineri acopera imaginea atunci cand iau tigari din pachet. in acelasi timp, conform unui studiu realizat de A.T. Kearney in cei trei ani de criza economica, romanii au devenit mai viciosi, cheltuind aproape jumatate din venituri pe alimente, tigari si alcool, tigarile si alcoolul inregistrand chiar o crestere de un punct procentual, de la 6,2% in 2008 la 7,2% in 2009. Deci, impactul avertismentelor de pe pachetele de tigari nu este cel scontat” a precizat Stelian Marian, managing director Synergon Consulting.

Design-ul pachetului influenteaza dorinta de a fuma

Pe langa impactul pe care mesajele de pe pachetele de tigari il au asupra creierului, cercetarea a analizat si impactului pe care il are design-ul pachetului de tigari asupra comportamentului consumatorilor, identificarea impactului pe care fumatul il are asupra sistemului imunitar, dar si gasirea factorilor care determina un fumator sa se lase de tigari.

Pentru a afla cum reactioneaza creierul fumatorilor la design-ul pachetului de tigari s-u folost doua tipuri de design. Rezultatele au aratat ca apara activari in anumite zone din creier la ambele grupuri si, in mod special, la fumatori. Aceste activari au fost asociate, in alte studii, cu adictia.

"Practic, s-a putut evidentia cu RMN-ul care dintre persoanele investigate au o adictie. Doar la aceia care inca fumau a aparut activarea, adica semnul adictiei. Practic, aceste activari cresteau cu cat design-ul pachetului era mai atractiv, declansand dorinta de a fuma", a mai adaugat Dragos Cirneci.

RMN-ul nu poate fi mintit

Investigatiile realizate cu ajutorul mijloacelor neuro-imagistice au fost facute la centrul de imagistica Medix Co din cadrul Spitalului "Victor Babes", din Capitala. Rezultatele obtinute sunt cat se poate de obiective, intrucat RMN-ul nu poate fi mintit. Emotiile pe care o anumita imagine le trezeste inn creier apar pe RMN ca un cod de culori de la verde spre rosu, rosu insemnand un impact foarte puternic.

"Rezonanta magnetica functionala este o procedura extrem de complexa. Va pot spune ca pentru orice situatie va ganditi dumneavoastra, eu impreuna cu echipa mea putem, gasi o paradigma de stimulare ca sa stim ce ganditi dumneavoastra despre subiectul respectiv. Si asta fara sa puteti minti. Practic se inregistreaza si se evalueaza reactii fara a se putea interveni aspura lor", a precizat medicul radiolog Eugen Tarta-Arsene, manager Centrul de diagnostic Medix Co.

In ceea ce priveste analiza privind sistemul imunitar al participantilor la cercetare, s-a obserbat ca acesta este influentat de fumat. "Fumatorii sunt mai predispusi sa faca diverse infectii ale sistemului respirator, inclusiv la aparitia astmului", explica Dragos Cirneci.

Cercetarea a mai arata ca la vederea fotografiilor, fumatorii resimt sentimente de vinovatie si incearca stari de conflict mental. Cu toate acestea, faptul ca imaginile dure si explicite trezesc emotii in creierul uman nu este suficient pentru a determina o persoana sa se lase de aceasta activitate. Factorii determinanti ai renuntarii la fumat sunt: capacitatea de a rezista tentatiilor si sentimentul de control asupra mediului din jur.

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Mesajul-verbal-de-pe-pachetele-de-tigari-nu-ajunge-la-creier_16488/

lauff lautf laurf