Imprimare

Roboterapia invata copiii cu autism sa interactioneze, reducand cu 80% sarcinile terapeutului

Adaugat in Stiri din domeniul medical

Roboterapia, introdusa in tara noastra la inceputul anului trecut in tratamentul tulburarilor de spectru autist (TSA), reuseste sa dezvolte in cazul copiilor cu autism mecanismele atentionale. Concret, copiii isi concentreaza atentia mult mai multa vreme atunci cand interactioneaza cu robotii inteligenti, decat cu terapeutii.

Roboteii Probo (foto 2) si Robonova (foto 3) au fost lansati de Departamentul de Psihologie Clinica si Psihoterapie a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, in colaborare cu Departamentul de Psihologie Clinica si cel de Robotica al Vrije Univesiteit Brussel din Belgia. Initiativa si-a propus sa imbunatateasca terapia pentru copiii cu autism, prin crearea unor jocuri atragatoare, adaptate nivelului si specificului lor de dezvoltare, astfel incat invatatarea sa se produca intr-un mod natural si placut. Si iata ca rezultatul acestui ambitios proiect este unul pozitiv si apreciat. S-a dovedit ca micutii, cu ajutorul robotilor, reusesc sa recunoasca si sa inteleaga emotiile, sa puna intrebari spontan, sa ceara ajutorul si chiar sa salute.

Mai mult, cercetarile au aratat ca intalnirile terapeutice cu ajutorul robotilor au redus cu 80% nivelul de sarcini care trebuiau indeplinite de terapeut.

Copiii bucuresteni cu TSA se pot juca cu Probo si Robonova

Cei doi roboti sunt dezvoltati de o echipa de cercetatori belgieni si reprezinta rezultatul celor mai avansate cercetari si dezvoltari terapeutice in domeniul autismului. In prezent, ei sunt in Bucuresti pentru a oferi ocazia si copiilor din Capitala sa se joace cu ei. Mai exact, Probo si Robonova sunt, intre 19 si 25 iulie, la sediul Asociatiei Impreuna Pas cu Pas.

"Pentru ca roboteii sunt predictibili si usor de controlat, manifesta comportamente sociale simple, fiind usor de inteles si oferind o interactiune sigura, consideram ca acestia pot fi folositi pentru a creste motivatia copiilor cu autism de a se juca si, implicit, de a invata”, sustine Nicoleta Burlacu, presedintele Asociatiei impreuna Pas cu Pas si gazda proiectului.

Intalnirile se adreseaza copiilor diagnosticati cu TSA, cu varste cuprinse intre 3 si 7 ani si cu limbaj dezvoltat. Fiecare copil, insotit de psihologul clinician, va participa la o sesiune de joc cu roboteii timp de 30-40 de minute. Micutii vor fi implicati in trei interactiuni, doua cu robotelul Probo si una Robonova. La final, copiii se vor juca doar cu experimentatorul, pentru a verifica daca interactiunea este imbunatatita, in urma jocurilor defasurate cu roboteii.

Probo ajuta copii sa interactioneze

Robotelul Probo este inalt de 70 de centimetri si este programat sa ii invete pe cei mici cum sa interactioneze cu cei din jur. Desi este perceput ca un partener de comunocare autonom, este de fapt controlat de la distanta de un operator. Robotul interactioneaza prin limbaj, miscari ale capului, emotii simple. POate vedea printr-o camera de filmat instalata in zona ochilor, iar scheletul sau metalic este captusit cu burete si plus, ceea ce-l face placut la atingere.

In ianuarie 2011, robotelul Probo a fost prezentat la Cluj-Napoca unui grup de 30 de copii. Cercetarile au aratat ca micutii care au participat la studii au fost extrem de incantati de interactiunea cu Probo si toti s-au aratat interesati, motivati si dornici sa revina sa se joace cu el.

Robonova ii invata pe cei mici sa comunice prin imitatie

Colegul lui Probo este un robotel umanoid de 30 de centimetri, al carui atuu este mobilitatea. Robonova poate sa mearga, sa alerge si chiar sa danseze. Datorita acestor abilitati, robotul este un bun partener pentru antrenarea imitatiei. La fel ca si Probo, si el este controlat de la distanta de un operator.

Robonova a fost utilizat in martie 2012, la Asociatia Austim Transilvania, pentru a analiza comportamentul imitativ al copiilor cu autism. El a fost si comparat cu o versiune virtuala pentru a se observa care dintre cele doua versiuni faciliteaza imitatia. Rezultatele acestor analize sunt in curs de analiza.

Roboteii nu vindeca autismul

Proiectul care analizeaza rolul robotilor sociali in terapia copiilor cu autism face parte din Platforma de Roboterapie si Psihoterapie prin Realitate Virtuala, introdusa la Universitatea Babes-Bolyai in 2010. Aceasta platforma este un centru de excelenta al Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie a UBB si face parte din proiectul "Star-Gate Psy" care isi propune sa identifice tehnologii inovative de optimizare si dezvoltare a mintii si potentialului uman.

"Autismul nu poate fi vindecat, incercam sa intelegem mecanismele astfel incat sa putem ameliora conditia clinica a acestor copii. Vrem cu acest robot sa dezvoltam cateva componente legate de aceasta tulburare cum ar fi de exemplu interactiunea sociala, recunoasterea emotiilor, expresivitatea emotionala si ceea ce se numeste atentie impartasita, adica copilul sa invete prin interactiune cu adultul", a declarat prof.univ.dr. Daniel David, seful Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie, din cadrul UBB, cu ocazia lansarii proiectului.

Intr-un alt studiu, Probo a fost comparat cu un computer, facut cu ajutorul a 20 de copii cu varste cuprinse intre 4 si 9 ani. Cercetarea a demonstrat ca el este mai eficient decat un computer si terapeut.

„Robotii nu vindeca copiii de autism, ci ii fac mai functionali. Probo ajuta copiii afectati de autism sa recunoasca emotiile. Pentru inceput, au fost studiate patru cazuri si doua emotii (tristete si bucurie, n. red.), iar rata de recunoastere a acestor stari a crescut cu 133%. Studiile realizate au fost acceptate pentru publicare. Robotul Probo este un vehicul terapeutic foarte important, un mediator bun si un asimilator de abilitati sociale", a mai mentionat declarat prof Daniel David, in cadrul unei conferinte de presa in care au fost prezentate anumite rezultate ale proiectului.

15.000 de cazuri de austim, estimate in Romania

...

Autor: Mirabela Viasu

Sursa: PaginaMedicala.ro

Sursa http://www.paginamedicala.ro/stiri-medicale/Roboterapia-invata-copiii-cu-autism-sa-interactioneze_-reducand-cu-80_-sarcinile-terapeutului_17260/

lauff lautf laurf