Imprimare

Comunicat de presa - (2010-12-28) REF: Guvernul României a aprobat Contractul-cadr...

 

Contractul –cadru încheiat între casele de asigurări de sănătate şi furnizorii de servicii medicale, multianual

 

În premieră, începând cu anul 2011, contractul cadru va reglementa condiţiile acordării de asistenţă medicală în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru 2 ani. Astăzi a fost aprobată Hotărârea de Guvern pentru  aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2011- 2012.

 

Astfel, începând de anul viitor, toate contractele încheiate între casele de asigurări de sănătate şi furnizori vor putea avea o valabilitate asigurată până la data de 31 decembrie 2012. În ceea ce priveşte sumele contractate, acestea se stabilesc în fiecare an de derulare a contractului. De exemplu, pentru un contract încheiat în 2011, valoarea acestuia în 2012 se va stabili prin act adiţional, în funcţie de bugetul aprobat.

 

Programe naţionale de sănătate şi contractul –cadru desfăşurate pe o perioadă mai mare de un an înseamnă predictibilitate, de care sistemul avea nevoie în această perioadă şi o continuitate a acţiunilor fără de care multe dintre programele existente au prezentat de-a lungul anilor disfuncţionalităţi, iar altele au devenit chiar nefuncţionale”, a declarat CSEKE Attila, ministrul Sănătăţii după şedinţa de Guvern.

 

 

 

Pentru creşterea calităţii întregii activităţi de eliberare a medicamentelor, reflectată în modul de derulare a contractelor, farmaciile, de la data intrării în vigoare a reglementărilor Contractului-cadru pentru anii  2011-2012, au obligativitatea de a face dovada respectării Regulilor de Bună Practică Farmaceutică, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr.75/2010 ca şi criteriu de eligibilitate pentru a putea intra în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate.

 

A fost introdusă şi o reglementare prin care CNAS are dreptul de a constitui ca Fond de rezervă o cotă de 5% din prevederile aprobate anual prin Legea bugetului. Suma se va repartiza caselor judeţene şi va fi utilizată în caz de nevoie

 

   

Schimbări pentru furnizorii de servicii medicale:

 

În vederea asigurării transparenţei, dar şi pentru stimularea şi responsabilizarea medicilor prescriptori au fost introduse reglementări în ceea ce priveşte bugetul orientativ pentru prescriere de medicamente la nivelul furnizorilor de servicii medicale. Mecanismul de aplicare se va aproba prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, iar criteriile care stau la baza acestuia se vor  stabili de către o comisie mixtă formată din reprezentanţi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi reprezentanţi ai medicilor.

 

Asistenţa medicală primară:

 

Pentru stabilirea valorii unui punct “per capita” şi a valorii minime garantate pentru un punct „per serviciu”, fondul aferent asistenţei medicale primare la nivel naţional pentru anul 2011 va avea următoarea structură:

      -  50% pentru  „per capita”

      - 50% pentru ”per serviciu”

(În prezent fondul aferent asistenţei medicale primare la nivel naţional pentru anul 2010 are următoarea structură: 70% pentru plata per capita şi 30% pentru plata pe serviciu-consultaţie, după ce au fost reţinute sumele necesare pentru plata medicilor nou-veniţi într-o localitate)

 

În acest fel autorităţile sanitare urmăresc creşterea responsabilităţii medicilor de familie în îngrijirea efectivă a persoanelor înscrise pe lista proprie, dar şi cointeresarea medicilor de familie în acordarea serviciilor medicale în paralel cu dinamizarea activităţii la cabinet.

 

Numărul maxim de persoane înscrise pe listele medicilor de familie va fi de 2 200.

 

S-a introdus şi obligaţia furnizorilor de servicii medicale în asistenţa medicală primară  (pentru cazul încetării / rezilierii  contractului / convenţiei, respectiv al excluderii medicului/medicilor din contractul/convenţia încheiat/încheiată cu casa de asigurări de sănătate) de a  anunţacasele de asigurări de sănătate referitor la predarea documentelor medicale către medicii de familie pentru care au optat persoanele care au fost înscrise pe listele medicului/medicilor şi care nu se mai află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate.

   

S-a prevăzut că schimbarea de către asigurat a medicului de familie se face pe baza cererii de transfer, al cărei model va fi prevăzut în norme şi în condiţiile prevăzute în norme.

   

Asistenţa medicală ambulatorie de specialitate

 

În vederea creşterii calităţii serviciilor medicale, au fost introduse  noi obligaţii pentru furnizorii de servicii medicale paraclinice, respectiv:

  • pentru furnizorii de servicii medicale paraclinice – analize medicale de laborator, lista de analize medicale care însoţeşte certificatul de acreditare reprezintă cel puţin 50% din analizele medicale de laborator prevăzute în pachetul de servicii medicale paraclinice de bază. – condiţie de eligibilitate
  • fiecare laborator medical este obligat să asigure prezenţa unui medic cu specialitatea medicină de laborator sau biolog, chimist, biochimist cu grad de specialist în fiecare laborator de analize medicale/punct de lucru

     

Asistenţa medicală spitalicească

 

Începând de anul viitor, fiecare medic de specialitate care acordă servicii medicale de specialitate într-un spital îşi desfăşoară activitatea în baza unui singur contract de furnizare de servicii medicale spitaliceşti încheiat cu casa de asigurări de sănătate. Excepţie vor face zonele/localităţile deficitare din punct de vedere al existenţei medicilor de o anumită specialitate, situaţie în care un medic poate acorda servicii medicale spitaliceşti în cadrul a două spitale, cu respectarea legislaţiei muncii. Tot o excepţie o vor reprezenta şi medicii care lucrează cu jumătate de normă într-o unitate spitalicească

 

Tot ca o noutate,  s-a prevăzut ca, la contractarea serviciilor medicale spitaliceşti, 1% din fondurile aprobate cu această destinaţie la nivelul casei de asigurări să se utilizeze pentru complexitatea suplimentară a cazurilor în ceea ce priveşte comorbiditatea şi numărul de zile de îngrijiri acordate în cadrul secţiilor/compartimentelor de terapie intensivă, în condiţiile stabilite prin norme. A fost alocat un procent de 1% din fondurile aferente acestui segment de asistenţă medicală, repartizat spitalelor care au implementat sistemul de management al calităţii.

 

Pentru creşterea calităţii asistenţei medicale spitaliceşti, unităţile sanitare cu paturi care nu au posibilitatea asigurării continuităţii asistenţei medicale cu cel puţin o linie de gardă, nu vor mai avea dreptul să încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate.

 

Servicii medicale de urgenţă şi transport sanitar

 

Au fost stabilite reglementări pentru introducerea unor standarde de cost în ceea ce priveşte decontarea serviciilor de urgenţă pentru serviciile de ambulanţă, pe categorii de judeţe, în funcţie de numărul de locuitori din judeţe, distanţa la care se face intervenţia, numărul de solicitări. În acest fel vor fi eliminate discrepanţele în finanţarea serviciilor de ambulanţă între judeţe. De exemplu, judeţul Tulcea cu  249 518 locuitori are un buget de 20 milioane de lei pentru acest an, în timp ce, judeţul cel mai mare, Prahova, cu 820 662 locuitori are un buget de 19,6 milioane de lei.

 

Acordarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu

 

Conform noului act normativ, un farmacist îşi poate desfăşura activitatea la un singur furnizor aflat în contract cu casa de asigurări de sănătate în a cărei rază administrativ-teritorială îşi are sediul furnizorul şi/sau cu CASA OPSNAJ şi/sau CASA MTCT. (în prezent un farmacistîşi poate desfăşura activitatea la cel mult 2 furnizori aflaţi în relaţie contractuală cu casa/casele de asigurări de sănătate)

 

De asemenea, s-a introdus valoarea de contract orientativă pentru contractul de furnizare de medicamente cu şi fără contribuţie personală, valoare ce se stabileşte pe baza criteriilor prevăzute în norme.

 

A fost introdusă şi posibilitatea derularii programelor naţionale de sănătate prin farmacii selectate pe baza criteriilor de selectie aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea CNAS, in conditiile legii. Aceste prevederisunt propuse a intra în vigoare în termen de 3 lunide la intrarea în vigoare a Contractului-cadru pentru anul 2011, perioada necesara pentru elaborarea si aprobarea criteriilor de selectie, in conditiile legii.

 

S-a prevăzut ca prescrirea medicamentelor să se facă pe denumire comună internaţională (DCI), cu excepţia cazurilor justificate medical când medicul prescrie  denumirea comercială. Cu excepţia cazurilor în care medicul recomandă o anumită denumire comercială, recomandarea farmacistului pentru denumirile comerciale aferente DCI-ului prescris de medic, se va face în ordinea crescătoare a preţului, începând cu preţul cel mai mic pentru medicamentul respectiv. Pacienţii au posibilitatea să aleagă, în farmacie, un produs medicamentos din cadrul aceleiaşi DCI, în funcţie de puterea lor de cumpărare.

 

Foarte important, în contractul cadru s-a prevăzut reducerea cu 10% a internărilor în spitale şi respectarea Planului Naţional de Paturi.

 

Contractul-cadru va intra în vigoare începând cu luna aprilie a anului 2011, până atunci fiind prelungite prevederile contractului din 2010.

 

 

 

Serviciul de presă


Sursa http://www.ms.ro/?pag=62&id=8737

lauff lautf laurf