Galerie Foto

Imprimare

Reprezentanții Federației „Solidaritatea Sanitară” se întalnesc astăzi cu cei ai Ministerului Sănătății pentru negocieri pe tema proiectului legii sănătății

 

Reprezentanții Federației „Solidaritatea Sanitară” se întalnesc astăzi cu cei ai Ministerului Sănătății pentru negocieri pe tema proiectului legii sănătății

 

La invitația Ministrului Sănătății reprezentanții Federației „Solidaritatea Sanitară” din România se întâlnesc astăzi, 13.01.2012, la sediul Ministerului, începând cu ora 9.30, cu reprezentanții Ministerului Sănătății în cadrul consultărilor pe tema proiectului legii sănătății.

Pe ordinea de zi vor figura propunerile și observațiile la proiectul legii sănătății înaintate încă din luna decembrie 2012 de către Federația „Solidaritatea Sanitară” din România.

Reprezentanții vor susține în principal următoarele puncte cu caracter de principiu:

- Principala problemă pe care ar trebui s-o rezolve noua lege a sănătății o constituie creșterea finanțării pentru sistemul sanitar, în special a finanțării publice dar și a celei private, inclusiv prin creșterea numărului de contribuabili.

- Proiectul de lege trebuie să debuteze cu stabilirea principiilor aplicabile acestei legi.

- Sistemul asigurărilor sociale de sănătate nu poate fi dat în sarcina/responsabilitatea asigurărilor private de sănătate; asigurarea componentei sociale trebuie să se facă prin intermediul Casei de Asigurări Sociale de Sănătate, gestionată de partenerii sociali. Asigurările private de sănătate trebuie să fie separate de cheltuirea fondurilor colectate în mod public ,ele trebuind să aducă un plus financiar în sistemul sanitar.

- Colectarea sumelor de asigurări trebuie să se facă pe circuite separate: pentru sistemul social colectarea trebuie să se facă pe circuite directe către Casa Națională de Asigurări Sociale de Sănătate, iar casele private de asigurări de sănătate trebuie să-și dezvolte propriile circuite.

- Privatizarea spitalelor publice trebuie limitată la anumite categorii de unități, fiind necesară menținerea în cadrul sectorului public cel puțin a rețelei constituită de actualele spitale județene.

- Medicina de urgență trebuie să păstreze linia de dezvoltare și strategia stabilită în ultimii ani.

- Legea trebuie să stabiliească principiile constituirii pachetului de bază de asigurări sociale de sănătate, apropiindu-se cât mai mult posibil de definirea lui în cuprinsul legii.

- Salariații din sănătate necesită o abordare mai coerentă în proiectul de lege, în cadrul căreia să fie tratate problemele specifice, strategiile se salarizare și de reducere a tendinței de migrației, precizarea statutului personalului medical etc.

Cu această ocazie vor fi prezentate și observațiile noastre punctuale, tehnice, asupra textului legii, urmând ca acestea să fie discutate în detaliu în cadrul următoarelor întâlniri.

Ne declarăm de acord cu necesitatea modificării legii sănătății, însă nu în direcția unei privatizări totale a sistemului de sănătate și a privatizării sistemului de asigurări sociale de sănătate, ci în sensul unei privatizări moderate a spitalelor și dezvoltarea asigurărilor private de sănătate complementare, astfel încât acestea să aducă bani suplimentari în sistem.

 

 

Președinte,

 

Rotilă Viorel

 

Imprimare

Vrem să vedem fața nevăzută a icebergului numit Proiectul legii sănătății!

 

Comunicat de presă

Vrem să vedem fața nevăzută a icebergului numit Proiectul legii sănătății!

 

În condiţiile în care esenţa dezbaterii se concentrează pe o față nevăzută a legii, pe piață ivindu-se estimări privind efectele dezastruoase ale ei și afirmații privind diferitele tipuri de interese, solicităm să fie arătate aspectele necunoscute încă publicului ale acestui proiect de lege, reprezentate în primul rând de legislația secundară, care devine principală din perspectiva a ceea ce urmează să reglementeze.

 

Legea trebuie să stabilească în cadrul ei cât mai multe reguli ale sistemului de sănătate. Crearea unei legi care are norme de trimitere la Hotărâri de Guvern ce trebuie adoptate ulterior nu face decât să împuternicească Guvernul pentru a decide în probleme ce țin de competența Parlamentului. Cele mai importante efecte trebuie precizate în cadrul legii și nu lăsate la decizia Guvernului; obișnuința atâtor norme de aplicare care modifică prevederile legii ne face să fim circumspecți în fața acestui mod de a legifera. Spre exemplu, este necesară definirea în cadrul legii a principiilor de constituire a pachetului bazal de asigurări sociale de sănătate.

 

Riscăm să nu înțeleagă cetățenii temerile experților față de această lege, în condițiile în care circulă „pe surse” variante de proiecte ale HG-urilor de aplicare a ei, iar numeroase voci din interior sau din diferite cercuri „șoptesc ” despre interesele majore legate de adoptarea proiectului de lege în forma în care el a fost gândit.

 

O altă dimensiune nevăzută o reprezintă efectele acestui proiect de lege, care trebuie estimate printr-un studiu de impact și verificate experimental printr-un studiu pilot, acest tip de măsură ținând de esența principiului medicina bazată pe dovezi.

 

Spre exemplu, în evaluarea noastră unul din efecte îl constituie faptul că noua lege a sănătății va crea un imens proces de achiziții publice controlat politic de la nivel central, adică exact tipul de proceduri pretabile la corupție, domeniul în care România stă cel mai prost. Dacă la ora actuală achizițiile publice se organizează în cazul cheltuirii a cca. 40% din banii colectați în sistem (la Centru de reprezentanții puterii iar în teritoriu de reprezentanții tuturor partidelor politice), prin noua lege toată suma se va cheltui prin achiziții publice de la Centru.

 

Ne amintim, spre exemplu, de „cheltuirea eficientă” a banului public în cazul construcțiilor de autostrăzi. Riscăm astfel ca și serviciile medicale să ajungă de două ori mai scumpe de cât oriunde în lume. Urmând sfatul șefului statului, schimbarea bordurilor va fi înlocuită curând de apendicectomii, serviciile medicale inutile dar costisitoare luând locul panseluțelor și altor tertipuri de cheltuire a banilor publici în interes personal. Este evident astfel că interesele financiare sunt orientate mai curând în adoptarea proiectului noii legi a sănătății, care să scoată pe piața banii acestui sistem, decât în crearea unui sistem mai bun.

 

Avertizăm cetățenii că pericolul nu atârnă numai asupra medicinii de urgență, ci și asupra sistemului de asigurări de sănătate și a spitalelor. Există o mare diferență între ceea ce afirmă talibanii proiectului de lege și ceea ce se poate anticipa, de orice persoană de bună credință și cu o oarecare pricepere în domeniu, pornind de textul acestui proiect. Privatizarea întregului sistem sanitar este cheia de boltă a proiectului legii sănătății. Încrâncenarea susținătorilor acestui proiect riscă să rigidizeze și să consolideze opoziția împotriva lui, exact în momentul în care dezbaterile publice ar avea șansa să schimbe numai ce este de schimbat în sistem și doar în interesul cetățenilor

 

Dacă politizare este o cauză a ineficienței sistemului sanitar (și ea este, așa cum am afirmat și noi în ultimii ani) nu înțelegem de ce nu se acționează pentru depolitizarea lui! Cerem ca depolitizarea să înceapă cu conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și a caselor județene, care sunt instituții ce trebuie conduse de reprezentanții societății civile, și să continue cu spitalele. Înlocuirea politrucilor cu experți ține de esența reformei administrative pe care trebuie s-o promoveze noua lege. Dublată de dezvoltarea unui sistem de asigurări private complementar celui de asigurări sociale de sănătate, măsura ar constitui adevărata reformă a sănătății. Sistemul sanitar are la ora actuală nevoie urgentă de trei elemente esențiale: bani, competență managerială și eliberarea de ingerințele politicului.

 

 

 

Președinte,

 

Rotilă Viorel

 

 

Sindicate afliliate FSSR


 
Sindicate afiliate:  


 
 

Tulcea Botosani Neamt Mures Cluj Bihor Timis Caras Severin Gorj Valcea Olt Arges Sibiu Dambovita Giurgiu Bucuresti Calarasi Prahova Constanta Galati Covasna

Flux SOLIDARITATEA