Galerie Foto

Imprimare

Comunicat de presa: Solicitam instituirea urgenta a unor masuri de protectie a salariatilor din sanatate

După ce au fost victimele tăierilor salariale și sunt în mod constant cei care suferă, alături de pacienți, de gravele lipsuri materiale, salariații din sănătate sunt din ce în ce mai des și victimele agresorilor certați cu legea, strecurați printre firavele măsuri de protecție din spitale, pe fondul indiferenței managerilor sistemului sanitar și ai spitalelor.

În condițiile în care incidentul de la Galați nu este primul de acest gen (nici măcar pentru acel spital), deci nu poate fi vorba de cazuri izolate, constatăm că sistemul sanitar nu protejează sănătatea propriilor lucrători, guvernanții dând dovadă și pe această cale de dezinteres față de soarta celor chemați să asigure sănătatea populației. Lucrurile sunt cu atât mai grave în condițiile în care nici opoziția, care se vrea în mod public promotoarea dialogului social și apărătoarea interesului salariaților, nu acționează în acest sens: spitalul de la Galați, în care a avut loc acest incident, precum și multe asemănătoare, este în administrarea opoziției (a se vedea majoritatea din Consiliul Județean), managerii acestuia refuzând negocierea contractului colectiv de muncă la nivel de unitate prin care se reglementau unele măsuri de protecție a salariaților.

Am solicitat Ministerului Sănătății în repetate rânduri, în cadrul negocierii contractelor colective, să considerăm agresiunile împotriva salariaților în accidente de muncă, însă fără succes. De asemenea, în cadrul acelorași negocieri am solicitat ca unitatea să continue procesele împotriva agresorilor ca parte în proces. La ora actuală în astfel de cazuri salariații sunt lăsați la îndemâna amenințărilor huliganilor, cercetările continuând doar la plângerea victimelor, adică a salariaților agresați, unitățile nefiind interesate în continuarea cercetărilor. Refuzul tuturor acestor măsuri ia la nivelul unităților chipul agresiunilor, salariații fiind nevoiți să-și desfășoare activitatea deseori în condiții de teroare fizică și psihică.

Astfel de situații deosebit de grave sunt rezultatul absenței dialogului social real la nivel central și la nivelul unităților sanitare, pe fondul apariției Legii 62/2011, interesele salariaților nefiind astfel considerate importante de către guvernanți.

În aceste condiții, solicităm urgentarea aprobării de către Camera Deputaților a proiectului de lege care prevede pedepse severe pentru agresiunile împotriva personalului din sănătate. De asemenea, cerem reevaluarea condițiilor în care spitalele încheie contractele cu firmele de pază și introducerea unor clauze minime obligatorii privind apărarea salariaților din unitățile sanitare pentru toate aceste contracte. Considerăm necesar ca astfel de incidente să fie considerate accidente de muncă pentru salariați, în condițiile în care ele se petrec în exercițiul profesiei și legat de aceasta, și să fie cercetate și tratate ca atare, antrenând responsabilitatea inclusiv a unităților sanitare pentru asigurarea standardelor minime de securitate. Nu în ultimul rând, solicităm reinstaurarea mecanismelor de dialog social, în sensul său tare, la nivel de Ministerul Sănătății, la nivelul județelor și al spitalelor.

 

Președinte,

Rotilă Viorel

Imprimare

Comunicat de presa: Proiectul legii sanatatii risca sa fie asezat pe baze gresite

Luând act de declarația domnului Ministru Secretar de Stat Vasile Cepoi (AGERPRES, 20.03.2012) privitoare la finalizare primei runde de consultări și stabilirea principiilor de organizare a sistemului de asigurări de sănătate și a spitalelor considerăm că poziția Ministerului Sănătății nu este întru totul coerentă cu rezultatul dezbaterilor privind proiectul legii sănătății.

În ceea ce privește organizarea sistemului de asigurări de sănătate, în mod aparent paradoxal, dezbaterile organizate de noi au relevat cu totul alte concluzii decât cele la care a ajuns Ministerul. (A se vedea spre exemplu http://www.cercetare-sociala.ro/noua-lege-a-sanataii-dezbatere-publica/ și http://www.solidaritatea-sanitara.ro/index.php/informatii/evenimente/dezbatere-legea-sanatatii ). Diferența esențială o constituie faptul că sistemul privat trebuie să intervină doar pe zona asigurărilor complementare și a asigurărilor voluntare paralele, pachetul de bază de servicii medicale trebuind a fi asigurat doar de sistemul public de asigurări sociale de sănătate. De altfel, aceasta este zona unde am întâlnit o unanimitate a punctelor de vedere, participanții optând pentru un sistem de asigurări sociale de sănătate public, considerând privatizarea acestuia, sau introducerea mediului privat în această zonă, drept o greșală.

Având în vedere aceste diferențe și luând în considerare legătura strânsă dintre principiile anunțate public și forma pe care o avea proiectul de lege retras în 13 februarie pe zona asigurărilor de sănătate, nu putem decât să constatăm că concluziile la dezbaterile pe legea sănătății au fost stabilite înainte de începerea consultărilor.

Apreciem efortul Ministerului Sănătății de-a organiza aceste consultări, însă trebuie să observăm faptul că ele au câteva vicii de formă. Astfel, deși am fost cei care am insistat pentru o dezbatere transparentă, care să lase să se vadă toate punctele de vedere și interesele legate de această lege, constatăm că propunerile participanților la dezbateri la proiectul de lege au fost postate pe site-ul ministerului preferențial, lipsind puncte de vedere relevante, fiind uitate ca prin minune propunerile unora din actorii importanți pentru sistem. Suplimentar, nu cunoaștem rezultatul întâlnirilor cu partidele politice și comisiile de specialitate ale Parlamentului, precum și cu o serie întreagă de organizații.

În ceea ce privește modalitatea de organizare a consultărilor considerăm că punctele de vedere exprimate de participanții la dezbateri trebuie să aibă greutate diferită, în funcție de cei pe care-i reprezintă organizațiile invitate. În acest sens, punctul de vedere al partenerilor sociali ar trebui să aibă cea mai mare greutate, în condițiile în care ei reprezintă pe cei ce plătesc, respectiv angajați și angajatori. Cadrul general în care trebuie să se desfășoare aceste consultări îl constituie instituțiile de dialog social, el trebuind apoi lărgit la alți actori relevanți pentru sistem.

Pentru a remedia deficiențele de transparență solicităm Ministerului Sănătății să publice toate propunerile pe care le-a primit pentru proiectul legii sănătății și să facă publice toate transcrierile înregistrărilor făcute cu această ocazie. În calitatea noastră de participanți la consultări solicităm înregistrarea ședinței la care am participat pentru a o face publică. De asemenea, îi solicităm să arate modalitatea în care principiile anunțate derivă din propunerile participanților, deoarece pe baza materialelor făcute publice nu reușim să descoperim legătura. Suplimentar, considerăm că este necesar să facă publică componența comisiei care lucrează la această lege și modalitatea de selecție a experților, în condițiile în care a fost anunțată anterior constituirea unei comisii de experți însărcinată cu elaborarea legii, constituită din specialiști ce reprezintă diferitele interese ale actorilor relevanți.


 

Președinte,

 Rotilă Viorel


Sindicate afliliate FSSR


 
Sindicate afiliate:  


 
 

Tulcea Botosani Neamt Mures Cluj Bihor Timis Caras Severin Gorj Valcea Olt Arges Sibiu Dambovita Giurgiu Bucuresti Calarasi Prahova Constanta Galati Covasna

Flux SOLIDARITATEA