Protestul colegilor de la Brăila este doar începutul
Comunicat de presă:
Protestul colegilor de la Brăila este doar începutul
Comitetul Director al Federației „Solidaritatea Sanitară” din România susține solicitările colegilor din Brăila care protestează față de situația în care au fost aduse spitalele din țară.
Situația de la Brăila este rezultatul mai multor tipuri de stress exercitate asupra salariaților din sistemul sanitar care au drept rezultat final o stare de nemulțumire generalizată ce poate conduce ușor la revoltă.
Astfel, reducerea salariilor cu 25%, pe fondul unui nivel de salarizare destul de scăzut raportat la condițiile specifice și față de alte sectoare bugetare consituie cea mai grea lovitură primită. Această reducere a survenit pe fondul unui deficit acut de personal ce are ca efect o supraîncărcare cu sarcini a salariaților.
Situația a fost agravată de descentralizarea sistemului sanitar, noii „patroni”, adiministrația publică locală, comportându-se deseori abuziv, fie din rea credință fie din necunoașterea prevederilor legale si a situațiilor specifice din unitățile sanitare.
Toate acestea au survenit pe fondul unei politizări accentuate a managementului unităților sanitare, deciziile fiind luate ținând cont de interese personale și de partid și al absenței dialogului social la nivelul spitalelor.
În acest sens, considerăm că protestul de la Brăila arată situațiile la care poate conduce absența dialogului social. Solicităm și pe această cale Ministerului Sănătății, așa cum am făcut-o la fiecare întâlnire, introducere unor mecanisme de dialog social la nivel județean și în unitățile sanitare.
Președinte,
Rotilă Viorel
Noua forma a Legii unice de salarizare scade coeficienții și salariile personalului din sănătate
Comunicat de presa
Noua forma a Legii unice de salarizare scade coeficienții și salariile personalului din sănătate
Analizând proiectul noii legi unice de salarizare a sistemului bugetar Comitetul director al Federației „Solidaritatea Sanitară” din România a constatat reducerea coeficienților pentru salariații din sectorul sanitar cu mult sub cei stabiliți de comisia de experți din cadrul Ministerului Muncii, mai ales în condițiile în care a avut loc o extindere a grilei de la 12 la 15 coeficienți.
Astfel, personalul din sănătate pierde sub două forme:
I. Pierderea locul în ierarhia ideală (care nu va avea deocamdată un corespondent concret în salariul), pierdere survenită datorită rearanjării grilei de salarizare față de studiul comisiei de experți, scăderea fiind cu 2 coeficienți. Spre exemplu:
-
Medicul primar spital clinic avea coeficientul 4,20 în vechea grilă (stabilită prin Legea nr. 330/2009), ar trebui să aibă conform ierarhiei comisiei Robert Kenwrick coeficentul 7 (637 puncte) pe o grilă până la 12, ceea ce presupune coeficientului 8,75 pe grila cu 15 coeficienți. În forma proiectului el are doar 5,75 (7,21 pentru vechimea maximă). Rezumând, ar trebui să aibă 8,75 și are doar 5,75.
-
Asistentul medical principal spital clinic (PL) avea 2,45 în grila cu 12 coeficienți, ar trebui să aibă conform ierarhiei comisiei coeficentul 4 (364 puncte) în grila până la 12, ceea ce presupune coeficientului 5 pe grila cu 15 coeficienți. În forma proiectului el are doar 3,04 (3,79 pentru vechimea maximă). Rezumând, ar trebui să aibă 5 și are doar 3,04.
II) Pierde concret la salariul avut în prima parte a anului 2010 datorită prevederilor art. 3 din Legea de aplicare în 2011 a Legii cadru de salarizare unitară care limitează de fapt creșterile la maxim 20%, creșterea medie pe sectorul sanitar fiind de 12%, la nivelul salariilor stabilit după diminuarea cu 25%.
Având în vedere că ambele părți, Guvernul și sindicatele, am căzut de acord să ne supunem unei analize obiective a ierarhiilor de salarizare ce se impun, solicităm aplicarea grilelor care au rezultat din activitatea comisiei de experți din cadrul Ministerului Muncii prin extinderea acestor la toate funcțiile din sistem. Deoarece grila cu 15 coeficienți conduce la creșterea diferenței dintre salariul minim și cel maxim, scăzând gradul de coeziune socială, cerem menținerea grilei cu 12 coeficienți. Considerăm necesar de asemenea ca salarizarea bugetarilor în 2011 să se facă în funcție de ierarhia stabilită de această comisie, fără a se mai raporta la salariul avut în 2010
Constatăm că în ritmul actual de legiferare, mergându-se de la o scădere a salariilor la alta, salariații din sănătate vor ajunge în aceeași situație în care o mare parte dintre ei a fost la angajare, respectiv să fie obligați să vină cu bani de acasă pentru a putea lucra.
Președinte
Rotilă Viorel
Mai multe articole...
- Inculparea „acarului Păun” și a „gării” Giulești demoralizează sistemul sanitar
- Regretabila tragedie de la Maternitatea Giulești trebuie să marcheze momentul adevăratei reforme din sănătate
- Concluziile studiului Calitatea vieții profesionale a personalului din sistemul sanitar
- Dacă salariații din sănătate sunt bugetari, atunci și clientela politică ar trebui să primească mai puțin cu 25%
- Concluziile studiului Tendinta de migrare a personalului din sanatate
- Propuneri Normativ TESA II
- Sinteza negocieri 05.08.2010 normativ TESA
- Sinteza negocierilor cu Ministerul Sănătății 20.VII.2010 normativ TESA
- Funcționarea tuturor spitalelor mari riscă să fie grav perturbată de reducerea cu peste 50% a salariaților TESA
- Scăderea salariilor reale ale bugetarilor cu peste 30% poate avea efecte dramatice