Galerie Foto

Imprimare

Comunicat de presa: O salarizare mai buna a personalului din sanatate presupune o mai buna finantare a acestuia

 Anticipând necesitatea introducerii unei salarizări în funcție de performanță în sistemul sanitar, Federația „Solidaritatea Sanitară‟ din România a solicitat Ministerului Sănătății încă din luna mai 2012 (comunicatul de presă poate fi găsit aici) adoptarea unei astfel de direcții în elaborarea metodologiei de calcul a salariilor personalului. Ne bucură faptul că atât Ministerul Sănătății cât și Guvernul României au preluat și aceste idei și principii ale noastre, adoptând aceeași poziție în privința salarizării întregului personal plătit din fonduri publice.

 

Așa cum am solicitat în mod consecvent în ultimii 3 ani, adoptarea unei noi legi de salarizare trebuie completată cu modificări legislative semnificative ale legii reformei sanitare care să conducă la scoaterea unităților sanitare ce realizează servicii din contractele cu Casa din categoria unităților bugetare și implicit la scoaterea salariaților din aceste unități din categoria personalului bugetar. Din acest punct de vedere, susținem acțiunile Ministerului Sănătății având acest obiectiv, cu condiția ca ele să nu conducă la o înrăutățire a situației salariaților.

 

Nivelul actual de salarizare - nivel minim în noua lege a salarizării

Federația „Solidaritatea Sanitară consideră obligatoriu ca nivelul actual al venitului salarial să devină salariul minim în calculul noilor salarii, pentru fiecare functie din grila de salarizare, odată cu elaborarea noii legi a salarizării. Nu putem fi de acor cu nicio reducere salarială, indiferent de categoria profesională din care salariatul face parte, întrucât scopul acestei noi legi trebuie să fie atât suplimentarea veniturilor pentru salariații performanți dar și asigurarea unui venit salarial minim, care inițial să fie compus din salariul actual cu toate sporurile incluse și care în următorii ani să crească progresiv.

 

Cum și cine stabilește performanța unui salariat?

Considerăm esential ca atunci când discutăm despre performanță să avem în vedere o procedură obiectivă de evaluare a personalului, argumentată științific și introdusă ca anexă în contractele colective de muncă, astfel încât aceasta să fie elaborată în colaborare cu partea sindicală și acceptată de către toate părțile implicate în procesul de evaluare.

Federația „ Solidaritatea Sanitară‟ din România a solicitat încă din data de 18.03.2013 Ministerului Sănătății introducerea unui sistem obiectiv de evaluare a personalului din sistemul sanitar (acesta incluzând cel puțin trei dimensiuni diferite ale activității și tot atâtea „autorități în domeniu; propunerile noastre pot fi găsite aici) care, din punctul nostru de vedere, ar trebui să se aplice tuturor salariaților din sănătate, impulsionând astfel performanța în toate domeniile de activitate.

 

Nu poate fi asigurată creșterea salarială fără creșterea finanțării sistemului sanitar

O analiză elementară arată clar că nu putem discuta despre majorări salariale atâta timp cât nivelul de finanțare al sistemului sanitar, respectiv al unităților, ramâne același. În lipsa unei adevărate reforme a finațării sistemului putem discuta doar despre o redistribuire a fondului de salarii în interiorul sistemului bugetar; ceea ce înseamnă că majorări salariale pentru unii angajați sunt posibile doar prin scăderea salariilor altor angajați. Această soluție este de neacceptat, astfel cum este de neacceptat și varianta disponibilizărilor de personal ca soluție de majorare a salariilor. Prin urmare, considerăm că nici una variantele de salarizare ce se vehiculează a fi implementate nu va putea conduce la o creștere semnificativă a salariilor în sănătate, corespunzătoare condițiilor de lucru din unități și care să asigure un nivel ridicat de menținere a salariaților competenți, dacă nu se asigură o îmbunătățire semnificativă a finanțării sistemului sanitar.

 

Poziția Federației „Solidaritatea Sanitară” din România față de proiectul unei noi legi a salarizării personalului din sănătate a fost transmisă deja Ministerului Sănătății înainte de întâlnirea care va avea loc mâine, 11.07.2013, pe această temă. Întregul material poate fi găsit aici, el reflectând o analiză atentă a propunerilor ministerului și propunerea celor mai bune soluții.

Biroul de presă

Imprimare

Buletin informativ: Intalnire cu Ministerul Sanatatii pe tema - Reforma sistemului sanitar si principalele directii legislative

 

Întâlnire cu Ministerul Sănătății pe tema,

 

Reforma sistemului sanitar și principalele direcții legislative

 

b82.pngÎn data de 01 iulie 2013 Federaţia “Solidaritatea Sanitară” din România a participat la reuniunea organizată de Ministerul Sănătăţii, având ca temă de discuţie prezentarea principalelor directii de modificare a cadrului legislativ din domeniul sănătăţii.

Întâlnirea a debutat cu discursul dlui ministru Eugen Nicolaescu care a prezentat principalele intenţii ale ministerului de modificare a legilor ce guvernează sistemul sanitar, pe cinci mari capitole:

  • Legea malpraxisului
  • Salarizarea personalului medical
  • Statutul spitalelor
  • Restructurarea şi reorganizarea sistemului sanitar
  • Pachetele de servicii de sănătate

Ceea ce iese în evidenţă din prezentarea ministrului sănătăţii şi care are implicaţii asupra salariaţilor, este faptul că acesta îşi propune o diminuare progresivă a finanţării sectorului spitalicesc, descentralizarea unor activităţi către comunităţile locale sau către alte structuri ale ministerului, excluderea spitalelor publice din categoria instituţiilor publice şi transformarea acestora în entităţi de utilitate publică, excluderea personalului medical din statutul de personal bugetar, actualizarea şi revizuirea normării personalului din spitalele publice şi o profesionalizare a managementului spitalelor.  

Prima temă abordată, asupra căreia „Solidaritatea Sanitară” şi-a exprimat punctul de vedereb83.png în cadrul mai multor documente şi comunicate, a fost Legea Malpraxisului. Deşi poate fi interpretată de către salariaţi doar ca o altă obligaţie pe care statul ne-o impune, federaţia noastră a atras atenţia că această lege va conduce la o creştere semnificativă a nivelului „cheltuielilor obligatorii” pe care salariţii vor fi nevoiţi să le suporte, ceea ce va conduce implicit la scăderea venitului net al acestora.[1]

Ministerul Sănătăţii a propus, ca soluţie de ponderare a acestei majorări de cheltuieli, ca unităţile să suporte un procent din poliţa de asigurare pentru malpraxis. „Solidaritatea Sanitară” remarcă faptul că în cazul asistenţilor medicali proiectul de lege introduce forme de răspundere solidară, deşi competenţele acestora nu justifică acest lucru întrucât libertatea de exercitare a profesiei este cu mult depăşită de amploarea subordonării ierarhice ce derivă din calitatea lor de salariaţi, inclusiv in ceea ce priveste actul medical.

b85.pngDin prezentarea pe care Dr. Raed Arafat a facut-o, remarcăm câteva chestiuni importante legate de noua lege a malpraxisului:

-   Plata expertizei se va face de către asigurator

- Va fi introdusă procedura amiabilă ce presupune ca, intr-un termen de 6 luni, cele 3 parti implicate: pacient, cadru medical, asigurator au posibilitatea de a ajunge în mod amiabil la un consens

-   Va fi introdusă clauza de anterioritate, respectiv poliţa de asigurare să aibă o valabilitate pentru acte medicale susceptibile de malpraxis produse cu până la 3 ani în urmă

-   Asigurarea personalului medical se va face atât pentru daune materiale cât şi morale, cu menţiunea că pentru despăgubirile morale va fi stabilit un cuantum maxim.

În privinţa salarizării, apar modificări legislative importante în ceea ce priveşte structura veniturilor de natură salarială în sensul în care venitul va fi compus din:

  • partea fixă, respectiv salariul de bază
  • partea variabilă - stabilită în funcţie de anumite criterii
  • sporurile pentru condiţii de muncă
  • gărzile, în cazul medicilor
  • veniturile din îngrijirea pacienţilor privaţi.

Ministerul Sănătăţii îşi propune să iniţieze un proiect pilot pentru salarizarea personalului medical care să se desfăşoare pe o perioadă de 6 luni, cu începere de la 01 ianuarie 2014.

bi6.png„Solidaritatea Sanitară” a remarcat înca din titlul acestui important capitol că Ministerul Sănătăţii exclude anumite categorii de personal din sistemul sanitar atunci cand discută despre salarizare. Întrucât discutăm despre strategii, considerăm că trebuiesc folosiţi termeni generici atunci când definim principalele direcţii de urmat în privinţa modificărilor legislative, prin urmare corect ar fi să discutăm despre „Salarizarea personalului din sistemul sanitar”, urmărind în acest fel un obiectiv important şi anume crearea condiţiilor pentru munca în echipă şi nu accentuarea anumitor forme de segregare pe criterii de venit.

De asemenea, „Solidaritatea Sanitară” consideră că un principiu esenţial de la care trebuieb84.png pornit în elaborarea noii legi a salarizării este ca venitul actual de salarizare să devină nivel minim de salarizare, prin includerea tuturor drepturilor salariale actuale, inclusiv sporurile [2]. Noul proiect de lege a salarizării trebuie să ia în considerare impactul Directivei UE nr. 24/2011[3];[4], soluţionarea problemelor legate de timpul de muncă [5], un sistem obiectiv de evaluare a personalului [6], precum şi clarificarea situaţiei juridice a Regulamentului de acordare a sporurilor în Sănătate.

În privinţa Statutului spitalelor publice, Ministerul Sănătăţii urmăreşte aplicarea a două principii:

- excluderea spitalelor publice din rândul instituţiilor publice bugetare

- excluderea personalului angajat în spitale din categoria personalului bugetar

Din partea Federaţiei „Solidaritatea Sanitară“ din România au participat la întâlnire: Lidia Celmare - Prim-Vicepreşedinte, Ştefan Nicolae - Vicepreşedinte, Gabriel Predica - Secretar Federal.

Materiale aditionale:

 

Sindicate afliliate FSSR


 
Sindicate afiliate:  


 
 

Tulcea Botosani Neamt Mures Cluj Bihor Timis Caras Severin Gorj Valcea Olt Arges Sibiu Dambovita Giurgiu Bucuresti Calarasi Prahova Constanta Galati Covasna

Flux SOLIDARITATEA