Galerie Foto

Imprimare

Buletin informativ: Stadiul negocierilor. Puncte convergente / divergente asupra proiectului pilot.

 

Stadiul negocierilor. Puncte convergente / divergente asupra proiectului pilot.

 

b114.png

  

    Într-o sinteză a ultimelor întâlniri ale grupului de lucru organizat la nivelul Ministerului Sănătății pe tema proiectului pilot de salarizare, putem concluziona următoarele:

I. Puncte asupra cărora am căzut de acord:

1. Nivelul de referință al „salariilor minime din sănătate” - acesta urmând a fi „salariul actual”, adică, după caz:

a. Salariul corespunzător categoriei și treptei profesionale (deci nu salariul individual) - în situațiile în care ne raportăm la salariile din acest moment ca fiind „salariile actuale”;

b. Salariul corespunzător grilei din legea nr. 284/2010 aplicabilă - în situația în care aplicarea proiectului pilot se face de la 01 ianuarie 2014, grila din legea 284/2010 devine aplicabilă și aplicarea ei conduce la un salariu mai avantajos.

Altfel spus, prin „salariul actual” se înțelege cel mai avantajos salariu pentru angajat, în vigoare la data implementării proiectului de lege (2013 sau 2014), respectiv a noii legi de salarizare din sănătate, care se va fundamenta pe acest proiect pilot.

2. Intenția proiectului de lege este de a permite creșteri salariale în funcție de rezultatele evaluării și de veniturile suplimentare aduse unității. Altfel spus, prin aplicarea proiectului pilot, respectiv a legii de salarizare nu se poate ajunge la un salariul mai mic decât „salariul actual”. Mai mult decât atât, salarizarea în funcție de performanță nu exclude posibilitatea creșterii „salariilor minime din sănătate”, fie ca urmare a aplicării legii nr. 284/2010 fie ca efect al înțelegerii partenerilor de dialog social sau ca urmare a unei alte strategii naționale sau sectoriale. 

3. Salarizarea în funcție de performanță vizează în fapt salariul suplimentar (partea variabilă a salariului) pe care angajatul îl primește în baza rezultatelor evaluării și/sau veniturilor suplimentare aduse unității (adresabilității suplimentare/activităților desfășurate în timpul liber). Altfel spus, proiectul pilot își propune să deschidă două posibilități diferite și complementare de creștere a salarizării, ambele fiind dependente de performanță, respectiv de creșterea calității serviciilor medicale acordate pacienților, astfel:

a. Salarizarea suplimentară în funcție de rezultatele evaluării. Pentru această creștere salarială trebuie identificată sursa de finanțare la nivelul unităților.

b. Salarizarea suplimentară în funcție de veniturile suplimentare aduse unității datorită renumelui medicului și profesionalismului echipei medicale. Acest tip de salarizare se reglează automat în funcție de nivelul încasărilor. Și ea ridică însă o serie de probleme care trebuie rezolvate (nivelul decontării de către casă, nivelul plăților suplimentare, respectarea unor principii etice etc.)

b112.png4. Am căzut de acord asupra unei componente esențiale a sistemului de evaluare, care va crește în mod semnificativ obiectivitatea evaluării, respectiv evaluarea multi-focală, care presupune construirea evaluării pe cel puțin trei poli independenți, rezultatul evaluării constituindu-l media evaluărilor fiecăruia dintre aceștia. Polii de evaluare luați în considerare până la acest moment sunt următorii:

i. Șeful ierarhic, specific fiecărei categorii profesionale

ii. Serviciul de Resurse umane (împreună cu organismele profesionale - acolo unde este cazul)

iii. Evaluarea din partea colegilor - selectați aleatoriu.

Fiind vorba de o propunere avansată în mod consecvent de organizația noastră în ultimii ani, reamintim faptul că ea poate fi completată de auto-evaluare și evaluarea din partea pacienților. Având în vedere faptul că acest set de propuneri a fost înaintat anterior cu ocazia negocierii contractelor colective de muncă, considerăm oportun să lăsăm deschisă posibilitatea ca la nivelul unităților modelul să fie completat prin intermediul contractelor colective de muncă.

II. Există mai multe puncte care rămân în divergență:

1. Includerea tuturor categoriilor de personal în proiectul pilot.

Acest punct a cunoscut chiar o schimbare radicală de poziții din partea reprezentanților Ministerului Sănătății (efect contrar față de solicitările noastre), aceștia sugerând că acest proiect ar putea în final să includă decât medicii. Din punctul nostru de vedere este de neacceptat neincluderea cel puțin a asistenților medicali. În ceea ce privește restul categoriilor de personal insistăm pe varianta includerii, luând în considerare și posibilitatea existenței cel puțin a unei norme de trimitere la un alt act normativ în care va fi reglementată procedura de evaluare aplicabilă acestuia.

2. Viziunea diferită față de actul medical, privit din partea Ministerului Sănătății ca o activitate preponderent individuală a medicului iar din partea noastră ca o activitate colectivă a unei echipe medicale, eventualele redistribuiri trebuind să țină cont de acest aspect. De altfel, și intenția anunțată

discret de a elimina asistenții medicali din proiectul de lege vădește această viziune centrată pe medic și care exclude restul participanților la actul medical.

3. Soluțiile pentru finanțarea acestor măsuri de reformă a salarizării.

Din această perspectivă, este evident că suntem de acord cu eventualitatea finanțării atât a „salariilor minime din sănătate” cât și a costurilor aferente salarizării în funcție de performanță. Cu observația că, dacă se apelează la această soluție pentru salarizarea în funcție de performanță în cadrul proiectului pilot trebuie să existe garanția că și extrapolarea mecanismelor de salarizare ale acestuia la nivelul întregii țări, în cazul în care se dovedește un experiment reușit (noi considerăm că vă avea în mod indiscutabil efecte pozitive), va putea fi finanțată tot de la bugetul de stat. În caz contrar riscăm ca proiectul să fie reușit însă, deoarece a fost așezat pe premise de finanțare greșite el să nu poată fi aplicat la nivel național.

În situația în care sursele de finanțare nu pot fi asigurate de la bugetul de stat (destul de ușor de estimat gradul de probabilitate al unei astfel de variante) rămânem la cele două soluții de finanțare pe care le-am solicitat anterior:

  1. ări de sănătate (asigurări sociale de sănătate + asigurări complementare), care să conducă la plata serviciilor medicale la nivel costurilor de piață ale acestora. (Reamintim faptul că am înaintat Ministerului Sănătății mai multe proiecte detaliate în acest sens).
  2. ății ca unitățile să realizeze venituri suplimentare pe baza tarifelor aplicate „în regim privat”, respectiv asupra serviciilor medicale ce depășesc pachetul de bază și/sau servicii medicale suplimentare (selectarea medicului, gradul de confort, servicii medicale speciale etc.). b117.png

Pe fond, considerăm greu de înțeles poziția organizațiilor care au fost invitate la negocieri, unele din ele chiar au participat, dar anunță măsuri de protest înainte de a se finaliza negocierile pe tema construcției proiectului de lege. Constatăm astfel cu tristețe apariția unor declarații belicoase în mass-media din partea reprezentanților unor organizații care nu au înaintat grupului de lucru documente în care să promoveze viziunea lor strategică și soluțiile pe care le consideră oportune, invocând solicitări și argumente aduse acestora care nu au fost prezentate/nu au făcut obiectul dezbaterilor.

 Procedural, apreciem că se impune continuarea negocierilor, respectiv a activității grupului de lucru, lăsând în divergență punctele care nu întrunesc aprobarea tuturor părților și continuând activitatea de identificare a celor mai bune soluții posibile pentru creșterea salariilor în sănătate și salarizarea în funcție de performanță. La finalul negocierilor, dacă vom constata că proiectul de lege este promovat în dezbatere publică fără a se ține cont de interese majore ale unor categorii de salariați, vom decide dacă este cazul unor acțiuni de protest și forma în care acestea se vor desfășura.

Buletinul informativ poate fi vizualizat in format pdf pe site-ul Federatiei “Solidaritatea Sanitară” din România

Imprimare

Buletin informativ: Proiectul pilot reprezinta de fapt noua lege a salarizarii

fssrv3

 

Buletin informativ:

 

"Solidaritatea Sanitara" - Poziția actuală a federației în urma negocierilor în cadrul grupului de lucru pe tema Proiectului pilot privind salarizarea

 

 Proiectul pilot reprezinta de fapt noua lege a salarizarii

“Proiectul pilot este, așa cum îi spune și numele, o încercare de salarizare diferențiată a sectorului sanitar față de alte sectoare. Motiv pentru care el este în fapt o încercare de construcție a unei noi legi a salarizării și trebuie tratat ca atare. Noi l-am tratat ca o nouă lege a salarizării, fapt care explică poziția noastră.” Viorel Rotilă

Legea salarizării trebuie să fie aplicabilă tuturor categoriilor de salariați din sectorul sanitar.

Proiectul pilot, respectiv noua lege de salarizare din sănătate, trebuie să se aplice pentru toate categoriile de salariați din sistemul sanitar. Un argument în plus pentru această includere îl reprezintă, dincolo de o problemă evidentă de discriminare, și excluderea iminentă a unităților sanitare publice din sfera unităților bugetare. În acest sens, ni s-a semnalat în mod repetat că există un grup de lucru care se ocupă de această temă. Or, în situația (de dorit) în care demersurile noastre comune vor avea rezultatul scontat iar noi nu abordăm toate categoriile de personal din sănătate riscăm două efecte adverse:

  1. Riscăm să avem unități sanitare nebugetare cu salariați bugetari. Evident, aceasta este o contradicție în termeni.
  2. Datorită efectului anterior amintit vom bloca tocmai transformarea acestor unități sanitare în unități nebugetare, adică riscăm să împiedicăm unul din demersurile esențiale pentru reforma sanitară: autonomia bugetară a spitalelor.

Împărțirea personalului din sistemul sanitar în două categorii din punctul de vedere al salarizării riscă un efect negativ cu un impact deosebit de mare asupra bunei desfășurări a activității în acest sector. În acest sens trebuie reținute cel puțin următoarele scenarii:

  1. Tratamentul diferențiat va conduce la o salarizare net avantajoasă medicilor și asistenților medicali (este doar o ipoteză de lucru, deoarece până la acest moment nu am putut constata posibile efecte în această direcție ale acestui proiect de lege). Consecința imediată o va constitui accentuarea demotivării existente în cadrul restului personalului, o mare parte fiind deja „uitat” din punctul de vedere al salarizării. Impactul asupra eficienței unităților sanitare este evident în acest caz. Mai mult decât atât, deoarece împărțirea în categorii este una adhoc, fără să respecte criterii logice sau funcționale de împărțire (spre exemplu, personalul auxiliar sanitar poate fi considerat participant la actul medical), impactul negativ va fi cu atât mai mare.
  2. Datorită impactului estimat legii nr. 284/2010 (luăm în considerarea aplicarea acesteia de la 1 ianuarie 2014 raportat la o valoarea a punctului de referință de minim 800 RON), în eventualitatea în care nu reușim stabilirea unor „salarii minime în sănătate” echivalente, putem ajunge la situația în care salariații excluși din proiectul noii legi să aibă salariile mai mari decât medicii și asistenții medicali, variantă de asemenea de neacceptat datorită impactului negativ.

Baza de pornire pentru noile salarii o va constitui cel puțin nivelul actual de salarizare.

Necesitatea existenței unor „salarii minime în sectorul sanitar” ca punct de pornire în cadrul noii construcții. Acestea devin baza de pornire pentru noul sistem de ierarhizare a salariilor din sănătate.

În cadrul discuțiilor pe care le-am avut cu ministerul am solicitat să eliminăm posibilitatea ca limitele în care să evolueze noul sistem de salarizare să înceapă de la -30% (adică să nu existe posibilitatea inclusiv a unor scăderi salariale în urma evaluării). Deci baza de pornire o va constitui cel puțin nivelul actual de salarizare.

În ceea ce privește nivelul actual de salarizare ”Solidaritatea Sanitară” a sesizat faptul că acesta trebuie să ia în considerare categoriile și treptele actuale de salarizare și nu salariile individuale pe care le are fiecare salariat la acest moment. Motivul îl constituie faptul că la ora actuală avem mari distorsiuni în ceea ce privește salariile diferiților angajați, efect al ultimilor 4 ani de „tulburări legislative”, care au condus la situații aberante, de genul salariații noi angajați au salarii mai mari decât mulți salariații cu vechime în condițiile aceluiași nivel de pregătire și acelorași condiții de lucru. O nouă lege a salarizării trebuie să rezolve în mod obligatoriu și aceste nedreptăți, ca multe altele de altfel. În concluzie, am ajuns cu negocierea la punctul în care am constatat că „salariul minim din sănătate” (sau salariul de bază) trebuie să-l constituie cel puțin nivelul actual de salarizare cu toate sporurile incluse, lui urmând să i se adauge partea variabilă rezultată în urma evaluării performanțelor profesionale, ce poate conduce la o creștere salarială de până la 100%.

În ceea ce privește „salariile minime din sănătate” în dezbateri am constatat că trebuie să luăm în considerare un alt punct de reper decât nivelul actual de salarizare, mai avantajos pentru salariați, și anume nivelul salariului de baza stabilit de Legea 284 pentru toate categoriile de personal, raportat la o valoare a punctului de referință a coeficientului de salarizare 1.00 de 800 RON. Altfel spus, „salariile minime din sănătate” trebuie să fie constituite din două componente: echivalentul aplicării coeficienților de salarizare stabiliți în Legea 284 (pentru o valoare a punctului de referință de minim 800 RON) la care se adaugă toate sporurile existente la ora actuală.

Ținând cont de faptul că suntem în domeniul legislației muncii, trebuie să luăm în considerare drepturile mai favorabile salariaților.

Având în vedere faptul că facem referire la Legea 284/2010 dorim să nu se înțeleagă că am dori ca salariații din sectorul sanitar să rămână bugetari, solicitările noastre vizând doar preluarea acelor grile de salarizare ca punct de referință. Din acest punct de vedere nu numai că suntem de acord cu propunerea Ministerului Sănătății de a scoate medicii și asistenții din categoria bugetarilor, ci solicităm ca toți salariații din sănătate să iasă din categoria bugetarilor.

Trebuie să reținem că deși se vorbește de aplicarea unei noi legi a salarizării de 4 ani de zile (spre exemplu, legea 284 datează din 2010) în tot acest interval de timp salarizarea în sistemul sanitar s-a făcut după prevederile OUG 115/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2005.

Legea de salarizare trebuie să rezolve și toate disfuncționalitățile create în ultimii ani.

”Solidaritatea Sanitară” a identificat două soluții posibile în acest sens:

  1. Principala noastră solicitare vizează stabilirea salariilor de bază raportat la grila de salarizare din legea 284/2010  la o valoare a punctului de referință de minim 800 RON, „salariile minime pe sănătate” urmând a fi construite pe acest salariu de bază la care se adaugă toate sporurile prevăzute în Regulament la ora actuală. Această variantă rezolvă și problema distorsiunilor salariale existente în sistem.
  2. În situația în care se renunță la aplicarea legii 284/2010 la nivelul întregii țări sau valoarea punctului de referință este sub 800 Ron, va trebui să luăm în considerare nivelul actual de salarizare pe categorii și trepte profesionale, și nu raportat la salariile individuale.

Salarizarea în funcție de performanță trebuie să se facă pe două repere fundamentale

I. Nivelul minim al salariilor („salariile minime din sănătate) - salariul de bază cu toate sporurile incluse - are caracter minim;

II. La nivelul minim de salarizare se adaugă surplusul rezultat în urma evaluării, ce poate să conducă la un maxim de salarizare suplimentar cu peste 100%.

Salarizarea în funcție de performanță trebuie să se facă în baza unui sistem obiectiv de evaluare

Sistemul de evaluare propus de ”Solidaritatea Sanitară” pornește de la ideea că trebuie îndeplinite cel puțin următoarele condiții:

  1. Să aibă la bază criterii clare și relevante, diferențiate pentru fiecare categorie profesională din sistemul sanitar
  2. Să includă o procedură de evaluare cu un grad ridicat de obiectivitate. În acest sens, rămânem la propunerea noastră inițială care vizează construirea evaluării pe cel puțin trei poli independenți, rezultatul evaluării constituindu-l media evaluărilor fiecăruia dintre aceștia. Polii de evaluare luați în considerare până la acest moment sunt următorii:
    • Șeful ierarhic, specific fiecărei categorii profesionale
    • Serviciul de Resurse umane (împreună cu organismele profesionale - acolo unde este cazul)
    • Evaluarea din partea colegilor - selectați aleatoriu.

”Solidaritatea Sanitară” apreciază că reforma finanțării sistemului sanitar este absolut necesară pentru a putea aplica un nou sistem de salarizare, odată cu introducerea noilor proiecte legislative referitoare la salarizare trebuind să regândim întregul sistem. Fără suplimentarea fondurilor nu putem discuta de majorări salariale, indiferent că acestea au la bază performanța sau orice altă formă de motivare a personalului.

 

Biroul de presă

 

Sindicate afliliate FSSR


 
Sindicate afiliate:  


 
 

Tulcea Botosani Neamt Mures Cluj Bihor Timis Caras Severin Gorj Valcea Olt Arges Sibiu Dambovita Giurgiu Bucuresti Calarasi Prahova Constanta Galati Covasna

Flux SOLIDARITATEA